W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

A multiple criteria Bayesian hierarchical model for analyzing heterogeneous consumer preferences

Autorzy

[ 1 ] Center for Intelligent Decision-making and Machine Learning, School of Management, Xi’an Jiaotong University, Xi’an, 710049, Shaanxi, PR China | [ 2 ] Instytut Informatyki, Wydział Informatyki i Telekomunikacji, Politechnika Poznańska | [ 3 ] School of Economics and Management, Xi’an University of Technology, Xi’an, 710048, Shaanxi, PR China | [ 4 ] School of Software Engineering, Xi’an Jiaotong University, Xi’an, 710049, Shaanxi, PR China | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.3] Informatyka techniczna i telekomunikacja

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Omega

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 128

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • Multiple criteria decision aiding
  • Bayesian hierarchical model
  • Consumer preference analysis
  • Market segmentation
  • Preference heterogeneity
  • Preference sparsity
Streszczenie

EN We introduce a novel Bayesian hierarchical model for consumer preference analysis, addressing two significant challenges in this domain. First, it accommodates preference heterogeneity at both individual and segment levels. This enables actionable insights for targeting and pricing decisions while quantifying uncertainty. Second, it incorporates probabilistic value-based ranking to handle inconsistent and sparse preference data. This way, it mitigates the impact of cognitive biases and alleviates uncertainty in estimates. The proposed method performs robust inference of consumers’ preferences through hierarchical priors, allowing for flexible parameter learning and borrowing statistical strength from well-informed individuals. We demonstrate its practical usefulness by analyzing the real preferences of almost one hundred consumers considering mobile phone contracts. We also report the results of an extensive experimental study. The proposed method outperforms its counterpart, executing an independent estimation and the state-of-the-art approaches regarding predictive accuracy and preference similarity within identified customer groups. The performance improvements are more pronounced with larger sample sizes, smaller sets of items, and in contexts with reduced heterogeneity and increased consistency among consumers.

Data udostępnienia online

11.05.2024

Strony (od-do)

103113-1 - 103113-19

DOI

10.1016/j.omega.2024.103113

URL

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0305048324000793

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

140

Impact Factor

6,9 [Lista 2022]

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.