Wpływ współspalania wodoru z naftą lotniczą w silniku GTM 400 na emisję tlenków azotu
[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Effect of co-combustion of hydrogen with aviation oil in the GTM 400 engine for nitrogen oxide emissions
2024
rozdział w monografii naukowej / referat
polski
- nafta lotnicza
- wodór
- miniaturowy silnik turboodrzutowy
- tlenki azotu
- aviation kerosene
- hydrogen
- miniature turbojet engine
- nitrogen oxides
PL W artykule zaprezentowano wyniki badań nad emisją tlenków azotu (NOx) z procesu spalania paliwa lotniczego (JET A-1) z wodorem (H2). Przed badaniami miniaturowy silnik turboodrzutowy został przystosowany do współspalania obu paliw. Uzyskane wyniki badań pokazują konieczność zastosowania rozwiązań pomagających zwiększyć ograniczanie emisji tlenków azotu zarówno dla klasycznego procesu spalania ale i dla współspalania nafty lotniczej z wodorem w samolotowych silnikach turboodrzutowych. Obserwacje i badania pokazują, że współspalanie paliwa odrzutowego z wodorem przekłada się na zmniejszenie ilość emitowanych tlenków azotu, jednak nie niweluje tej emisji całkowicie. Podczas testów nie zaobserwowano pogorszenia parametrów pracy silnika i utrzymano ustalone parametry jego pracy.
EN The paper presents the results of studies on the emission of nitrogen oxides (NOx) from the process of combustion of jet fuel (JET A-1) with hydrogen (H2). Prior to the tests, the miniature turbojet engine was adapted to co-combustion of both fuels. The obtained test results show the necessity of applying solutions that help to increase the reduction of nitrogen oxides emissions both for the conventional combustion process and for the co-combustion of aviation kerosene with hydrogen in aircraft turbojet engines. Observations and studies show that co-combustion of jet fuel with hydrogen helps to reduce the amount of nitrogen oxides emitted, but does not completely eliminate these emissions. During the tests, no deterioration in engine performance was observed and the established performance was maintained.
57 - 62
inne
20