Zagęszczalność materiałów ziarnistych zwiększających trwałość eksploatowanej nawierzchni i podtorza kolejowego
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Compactability of granular materials increasing the durability of operated railway track structure and subgrade
2024
artykuł naukowy
polski
- niesort kamienny
- recykling podsypki
- zagęszczalność materiałów ziarnistych
PL Postępująca degradacja nawierzchni kolejowej powoduje zwiększenie oddziaływania taboru przekazywanego na torowisko i podtorze, co wymaga zapewnienia odpowiedniego podparcia toru poprzez dobór materiału, uziarnienia czy zagęszczenia warstw ziarnistych. W pracy przedstawiono badania i analizę zwiększonych obciążeń przekazywanych na podsypkę. Poprzez zastosowanie warstw ochronnych podtorza skonstruowanych z odpowiednich materiałów uzyskuje się prawidłowe warunki współpracy nawierzchni i podtorza, zapewniając sprężystą pracę nawierzchni oraz minimalizując jej trwałe odkształcenia. Opisano stosowane obecnie metody i rozwiązania wzmacniania oraz stabilizacji materiałów ziarnistych. Szczególnej analizie poddano zapewnienie odpowiedniego podparcia rusztu torowego poprzez stosowanie właściwego materiału ziarnistego i jego zagęszczenia (w tym niesortu kamiennego uzyskanego z recyklingu podsypki).
327 - 332
40