Walka z handlem ludźmi w celu wykorzystania seksualnego. Analiza koherentności regulacji niemieckiego prawa karnego względem art. 2 dyrektywy 2011/36/EU
[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Combating human trafficking for sexual exploitation. Analysis of the coherence of German criminal law in relation to Art. 2 of Directive 2011/36/EU
2024
rozdział w monografii naukowej / referat
polski
- handel ludźmi
- prostytucja
- przestępczość zorganizowana
- dobrowolność
PL Rewizja dotychczasowego stosunku niemieckiego ustawodawcy względem zjawiska prostytucji pociągnęła za sobą konieczność przeprowadzenia symetrycznej modyfikacji w przedmiocie kwalifikacji współtowarzyszących jej okoliczności, zwykle przyporządkowanych materii prawa karnego. Dokonano zasadniczej dekryminalizacji przestępstw sutenerstwa, stręczycielstwa i kuplerstwa, a następczo od 2017 r. reglamentacji działalności gospodarczej związanej z pośrednictwem i organizowaniem świadczenia czynności seksualnych innych osób. Ograniczono się do penalizacji wyzysku oraz czerpania osobistych lub majątkowych korzyści z prostytucji innych osób, jak również ograniczenia niezależności i wykorzystywania osobistej lub majątkowej sytuacji przymusowej bądź bezradności innej osoby, celem doprowadzenia do podjęcia się przez nią lub kontynuowania prostytucji (zob. §§ 180a, 181a, 232 i 232a StGB – niemieckiego kodeksu karnego). W ten sposób zmuszanie do prostytucji celem osiągnięcia korzyści osobistych lub majątkowych i stojący w bezpośredniej korelacji – handel ludźmi w celu wykorzystania seksualnego, podlega co prawda kryminalizacji, jednakże ustawowe założenie występowania znamienia ipso facto dobrowolności u osób świadczących czynności seksualne za wynagrodzeniem, stawia nie tylko pod znakiem zapytania możliwość skutecznego egzekwowania odpowiednich przepisów karnych przez organy wymiaru sprawiedliwości oraz możliwość skutecznego dochodzenia swoich praw przez faktyczne ofiary handlu ludźmi i przymusowej prostytucji, ale nadto systemową spójność materialnego prawa karnego względem prawa unijnego. Niniejsza publikacja podejmuje się rudymentarnej analizy znowelizowanych dn. 11.10.2016 r. dyspozycji §§ 232 i 232a w zw. z §§ 180 i 180a StGB pod kątem ich kompatybilności względem postulatu aktywnej walki z handlem ludźmi w celu wykorzystania seksualnego, przy uwzględnieniu zobowiązań – przede wszystkim wynikających z postanowień art. 2 dyrektywy 2011/36/EU z dn. 5.4.2011r. w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar, zastępująca decyzję ramową Rady 2002/629/WSiSW.
157 - 205
20
20