W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Wpływ katalizatora wewnętrznego na emisję spalin w stanach pracy silnika o zapłonie samoczynnym odpowiadających jego użytkowaniu trakcyjnemu

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

EN The influence of in-cylinder catalyst on exhaust emissions from a Diesel engine operating under the conditions reproducing actual traffic

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • emisja spallin
  • testy RDE
  • silnik ZS
  • świeca żarowa
EN
  • exhaust emission
  • RDE test
  • Dieseil engine
  • glow plugs
Streszczenie

PL Praca dotyczy zastosowania katalizatora wewnętrznego, pozwalającego na zmniejszenie emisji związków szkodliwych podczas pracy silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym. Jest to dodatkowy sposób oczyszczania spalin – jednakże umieszczenie katalizatora w komorze spalania, pozwala na zmniejszenie zanieczyszczeń u źródła (katalizator nałożony na świece żarowe). Celem pracy było określenie rozwoju katalizatora wewnętrznego i jego wpływ na emisję związków szkodliwych w warunkach odpowiadających rzeczywistej eksploatacji. Do zrealizowania celu dysertacji opracowano unikatową metodykę prowadzenia badań silnika spalinowego w warunkach dynamicznych, wykorzystując dynamiczną hamownię silnikową do odwzorowania parametrów ruchu: w teście homologacyjnym; w testach na wybranych odcinkach miejskich. Dokonana analiza jakościowa i ilościowa emisji składników spalin potwierdziła skuteczność działania procesów katalitycznych w zmniejszeniu emisji spalin. Zastosowanie takiego rozwiązania w większości pojazdów z silnikami ZS, skutkuje poprawą ekologicznych właściwości silników spalinowych.

EN The dissertation concerns the use of an in-cylinder catalyst that allows reducing the exhaust emissions during diesel engine operation. This is an additional method of exhaust emission reduction – however, the active component is placed inside the combustion chamber – hence much closest to the combustion process. This allows reducing the emissions at the very source (catalyst applied on the glow plugs). Such solutions are necessary because the reduction of exhaust emissions from vehicles is a key aspect of reducing the negative impact of transport on the environment. The performed analysis of the measurement uncertainties pertains to the method of determination of the separation of measurement of emission mass for standard glow plugs and modified ones. This analysis pertained to situation, in which the results can be construed as different, i.e. their average values are varied on the assumed level of significance. The qualitative and quantitative analysis of exhaust emissions confirmed the efficiency of the (in-cylinder) catalytic processes in the reduction of the said exhaust emissions.

Liczba stron

142

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1960

Katalog on-line

to2018998336

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Zdzisław Chłopek

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

07.08.2018

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Sławomir Luft

Miejsce

Radom, Polska

Data

10.07.2018

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

28.09.2018

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.