Wpływ katalizatora wewnętrznego na emisję spalin w stanach pracy silnika o zapłonie samoczynnym odpowiadających jego użytkowaniu trakcyjnemu
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The influence of in-cylinder catalyst on exhaust emissions from a Diesel engine operating under the conditions reproducing actual traffic
polski
- emisja spallin
- testy RDE
- silnik ZS
- świeca żarowa
- exhaust emission
- RDE test
- Dieseil engine
- glow plugs
PL Praca dotyczy zastosowania katalizatora wewnętrznego, pozwalającego na zmniejszenie emisji związków szkodliwych podczas pracy silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym. Jest to dodatkowy sposób oczyszczania spalin – jednakże umieszczenie katalizatora w komorze spalania, pozwala na zmniejszenie zanieczyszczeń u źródła (katalizator nałożony na świece żarowe). Celem pracy było określenie rozwoju katalizatora wewnętrznego i jego wpływ na emisję związków szkodliwych w warunkach odpowiadających rzeczywistej eksploatacji. Do zrealizowania celu dysertacji opracowano unikatową metodykę prowadzenia badań silnika spalinowego w warunkach dynamicznych, wykorzystując dynamiczną hamownię silnikową do odwzorowania parametrów ruchu: w teście homologacyjnym; w testach na wybranych odcinkach miejskich. Dokonana analiza jakościowa i ilościowa emisji składników spalin potwierdziła skuteczność działania procesów katalitycznych w zmniejszeniu emisji spalin. Zastosowanie takiego rozwiązania w większości pojazdów z silnikami ZS, skutkuje poprawą ekologicznych właściwości silników spalinowych.
EN The dissertation concerns the use of an in-cylinder catalyst that allows reducing the exhaust emissions during diesel engine operation. This is an additional method of exhaust emission reduction – however, the active component is placed inside the combustion chamber – hence much closest to the combustion process. This allows reducing the emissions at the very source (catalyst applied on the glow plugs). Such solutions are necessary because the reduction of exhaust emissions from vehicles is a key aspect of reducing the negative impact of transport on the environment. The performed analysis of the measurement uncertainties pertains to the method of determination of the separation of measurement of emission mass for standard glow plugs and modified ones. This analysis pertained to situation, in which the results can be construed as different, i.e. their average values are varied on the assumed level of significance. The qualitative and quantitative analysis of exhaust emissions confirmed the efficiency of the (in-cylinder) catalytic processes in the reduction of the said exhaust emissions.
142
nauki inżynieryjne i techniczne
transport
DrOIN 1960
publiczny
Zdzisław Chłopek
Warszawa, Polska
07.08.2018
polski
publiczny
Sławomir Luft
Radom, Polska
10.07.2018
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
28.09.2018
Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport