Wpływ recyrkulowanych spalin na przebieg spalania w układzie bezpośredniego wtrysku benzyny
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The effect of recirculated gases on the combustion process in a direct gasoline injection system
polski
- optyczna i termodynamiczna analiza procesu spalania
- optical and thermodynamic analysis of the combustion process
PL Praca doktorska dotyczy badań wpływu recyrkulowanych spalin na przebieg spalania w układzie bezpośredniego wtrysku benzyny. W sposób poznawczy ocenia się w niej możli-wości sterowania procesem spalania w dążeniu do osiągnięcia izolacji płomienia od ścianek cylindra przez odpowiednie dostarczenie gazów niepalnych. Zagadnienia związane z wyko-rzystaniem recyrkulowanych spalin (EGR) w silnikach są aktualne, a jednocześnie nie w pełni poznane. Mimo, że większość obecnie produkowanych silników wyposażonych jest w układy EGR, to brak jest analiz dotyczących możliwości kontroli procesu spalania przez zdefiniowa-ny sposób dostarczenia tych gazów do komory spalania. W sytuacji, gdy spaliny spowodują wygaszenie płomienia w pobliżu ścianek cylindra, w sposób kontrolowany przez wytworzenie warstwy przyściennej, wystąpią znamiona adiabatyzacji pracy układu termodynamicznego. Taka sytuacja może przyczynić się do poprawy sprawności cieplnej systemu (zmniejszenie strat cieplnych) oraz ograniczenia emisji szkodliwych składników spalin. Niniejsza praca doty-czy zatem oceny procesu spalania (analizy procesów szybkozmiennych oraz badań optycz-nych) w zakresie podstawowych zjawisk zachodzących w cylindrze w otoczeniu recyrkulowanych spalin.
EN The doctoral thesis concerns research on the impact that recirculated gases have on the combustion process in a direct gasoline injection system. This work assesses the possibilities of combustion process control methods in an effort to achieve flame insulation from the cylinder walls through the injection of non-combustible gases. The aspect of using recirculated exhaust gases (EGR) in engines is a contemporary issue, yet still not fully understood. Although most of the engines currently produced are equipped with EGR systems, at present there is no anal-ysis regarding the possibility of controlling the combustion process through a specified meth-od of supplying these gases into the combustion chamber. Should the flue gas lead to the flame being contained and extinguished in a controlled manner through the creation of a boundary layer, it will lead to the system operating more closely to adiabatic transformation. Such a solution can contribute to improving the thermal efficiency of the system (reducing thermal losses) as well as reducing the exhaust emissions. Hence this work concerns the com-bustion process evaluation (analysis of dynamic processes and optical tests) in the aspect of basic phenomena occurring in the presence of recirculated gases.
101
inżynieria mechaniczna
budowa i eksploatacja maszyn
DrOIN 1927
publiczny
Marek Brzeżański
Kraków, Polska
10.06.2018
polski
publiczny
Kazimierz Lejda
Rzeszów, Polska
13.06.2018
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
09.07.2018
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: silniki spalinowe