Nośność doraźna asfaltowych nawierzchni drogowych w aspekcie dynamicznych obciążeń wywołanych ruchem pojazdów
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Temporary load capacity of asphalt road pavements in terms of dynamic loads caused by vehicle traffic
polish
- nośność
- badania nieniszczące
- ugięciomierz dynamiczny
- analiza spektralna
- nawierzchnia asfaltowa
- load capacity
- nondestructive testing
- falling weight deflectometer
- spectral analysis
- asphalt pavement
PL W niniejszej rozprawie doktorskiej zaprezentowano autorską metodę oceny nośności doraźnej asfaltowych nawierzchni drogowych, w której uwzględnia się dynamiczne obciążenia wywołane ruchem pojazdów po nawierzchni jezdni z nierównościami. Na elementy przedstawionych rozwiązań składają się metody wyznaczania wartości parametrów modeli nawierzchni na podstawie wyników pomiarów in situ, model nawierzchni oraz empiryczne zależności do obliczania trwałości zmęczeniowej warstw nawierzchni i jej podłoża. Do weryfikacji opisanych w rozprawie metod numerycznych wykorzystano wyniki badań empirycznych wykonanych przy użyciu urządzenia GPR, modułu typu FWD w urządzeniu ZiSPON oraz metody triangulacji laserowej. Postawiona została hipoteza o zgodności między warunkami brzegowymi w statycznym modelu, a dynamicznymi warunkami badań ugięć nawierzchni jezdni wywołanych obciążeniem impulsowym. Analiza wyników obliczeń pozyskanych z eksperymentów numerycznych i badań nawierzchni na odcinku testowym, potwierdziły skuteczność opracowanych algorytmów obliczeniowych oraz weryfikowaną w rozprawie hipotezę.
EN This dissertation presents the author’s method of estimating the temporary load capacity of asphalt road pavements, which takes into account the dynamic loads caused by vehicle traffic on a road surface with roughness. The elements of the presented solutions include methods of determining the values of pavement model parameters based on the results of in situ measurements, pavement model and empirical relations for calculating the fatigue life of pavement layers and its subgrade. To verify the numerical methods described in the thesis, the results of empirical tests using GPR, FWD type module in ZiSPON device and laser triangulation method were used. A hypothesis was formulated about the correspondence between the boundary conditions in the static model and the dynamic conditions of testing the deflections of road surface induced by impulsive loading. The analysis of calculation results obtained from numerical experiments and pavement tests on the test section confirmed the effectiveness of the developed calculation algorithms and the hypothesis verified in the thesis.
187
engineering and technical sciences
civil engineering and transport
DrOIN 2189
public
Piotr Jaskuła
Gdańsk, Polska
06.05.2022
polish
public
Marta Kadela
Katowice, Polska
02.05.2022
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
22.06.2022
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport