W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Ocena parametrów eksploatacyjnych technicznie zaawansowanych samolotów lotnictwa ogólnego w aspekcie ich wykorzystania w systemach monitorowania i analizy danych lotniczych

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

EN The evaluation of the operational parameters of technically advanced general aviation airplanes in terms of their use in flight data monitoring and analysis systems

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • dane lotnicze
  • monitorowanie danych lotniczych
  • awionika
  • bezpieczeństwo lotnicze
EN
  • flight data monitoring
  • avionics
  • aviation safety
Streszczenie

PL Lotnictwo ogólne, to ta część lotnictwa cywilnego, która nie obejmuje rozkładowych usług lotniczych i nierozkładowego transportu lotniczego. Jest bardzo zróżnicowane zarówno pod względem konstrukcji statków powietrznych, jak i ich osiągów oraz pilotów. Głównym problemem lotnictwa ogólnego jest zapewnienie bezpieczeństwa operacji lotniczych. W zestawieniu z wartościami wskaźników uzyskiwanych dla lotnictwa komercyjnego jest ono o rząd wielkości mniejsze. Jako główne przyczyny wypadków w tym sektorze lotnictwa wskazuje się czynniki związane z parametrami lotu zależnymi wprost od pilota i jego umiejętności reakcji na niepożądane zdarzenia. Poprawa bezpieczeństwa lotnictwa ogólnego jest celem wielu inicjatyw podejmowanych przez różne instytucje i organizacje, zarówno na poziomie krajowych nadzorów lotniczych, jak i stowarzyszeń branżowych. Zróżnicowane działania skupiają się na zidentyfikowaniu przyczyn wypadków. Jednym z takich działań, które miało istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa w lotnictwie liniowym było wdrożenie systemów monitorowania danych lotniczych (FDM). Działanie to jest pożądane w odniesieniu do lotnictwa ogólnego. Jest ono możliwe dzięki rozpowszechnieniu pakietów awioniki cyfrowej, której funkcjonalność pozwala na zapis, a następnie ograniczoną analizę danych. W związku z tym w pracy podjęto próbę wykorzystania wybranych parametrów rejestrowanych w warunkach eksploatacji samolotu, do oceny poziomu bezpieczeństwa pod kątem wybranych aspektów operacyjnych. Przeprowadzono badania eksperymentalne w locie, analizy wyników badań, których efektem było opracowanie modeli matematycznych dedykowanych podjętemu zagadnieniu. Opracowane modele poddano weryfikacji w badaniach numerycznych, w których wykorzystano szereg danych rejestrowanych z rzeczywistych lotów wykonywanych na samolotach tego typu. Przeprowadzone analizy walidacyjne potwierdziły skuteczność zaproponowanych modeli. Na ich podstawie opracowano system analizy danych lotniczych z operacji samolotów lotnictwa ogólnego, który może być skutecznie wykorzystany w ocenie poziomu bezpieczeństwa tychże operacji i służyć jego poprawie.

EN General aviation is a part of civil aviation that does not include scheduled air services and non-scheduled air transport. It varies considerably, both in terms of aircraft construction, as well as their performance and pilots. The main problem of general aviation is ensuring air operations’ safety. Compared to the safety indicators obtained for commercial aviation, it is an order of magnitude lower. The leading causes of accidents in this aviation sector are factors related to flight parameters directly dependent on the pilots and their ability to react to undesirable events. Improving general aviation safety is the goal of many initiatives by various institutions and organizations, both at the level of national aviation authorities and industry associations. Various activities focus on identifying the causes of accidents. One of such activities that has significantly impacted safety in airlines is the implementation of Flight Data Monitoring systems (FDM). It is also desirable for general aviation. Thanks to the dissemination of digital avionics suites, the functionality allows for data recording and partial analysis. Therefore, the study attempts to use select parameters recorded in the operating conditions of the aircraft to assess the level of safety in terms of select operational aspects. In-flight experimental research and research analysis results have been carried out, the effect of which was the development of mathematical models dedicated to the issue in question. The developed models have been verified in numerical tests, which used several data recorded from actual flights performed on airplanes of this segment. The performed validation analyses confirmed the effectiveness of the proposed models. On their basis, a system for analyzing aeronautical data from general aviation aircraft operations has been developed, which can be effectively used in evaluating the safety level of these operations and helping to improve them.

Liczba stron

115

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2224

Katalog on-line

to2023500568

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Andrzej Majka

Miejsce

Rzeszów, Polska

Data

20.10.2022

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Ryszard Zadrąg

Miejsce

Gdynia, Polska

Data

19.10.2022

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

13.12.2022

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.