Ilościowa ocena wpływu zanieczyszczenia powietrza ze źródeł motoryzacyjnych na zdrowie mieszkańców Polski
[ 1 ] Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Quantitative assessment of the impact of traffic-related air pollution on the health of Polish population
polski
- ocena wpływu na zdrowie
- cząstki stałe PM10
- ekologia transportu
- koszt społeczny
- Health Impact Assessment
- particulate matter PM10
- ecology of transport
- social cost
PL Celem pracy jest ilościowa ocena wpływu zanieczyszczenia powietrza ze źródeł motoryzacyjnych na zdrowie mieszkańców Polski wraz z wyznaczeniem kosztu tego wpływu z perspektywy społecznej. W badaniach wykorzystano zagadnienia z trzech obszarów wiedzy: ekologii transportu, epidemiologii oraz ekonomii. Określono narażenie Polaków na zanieczyszczenie powietrza, oceniono udział źródeł motoryzacyjnych w imisji zanieczyszczeń, wykorzystano dane z badań epidemiologicznych oraz oszacowano koszt społeczny. Stwierdzono, że rocznie w Polsce ok. 42 tys. zgonów można przypisać zanieczyszczeniu powietrza, w tym ok. 9,7 tys. źródłom motoryzacyjnym. Ponadto zanieczyszczenie powietrza przyczynia się do ok. 42,3 tys. hospitalizacji z powodu chorób układu naczyniowego (9,9 tys. ze źródeł motoryzacyjnych) i ok. 21,3 tys. z powodu chorób układu oddechowego (4,2 tys. z transportu drogowego). Całkowity koszt społeczny oszacowano na ok. 76,7 mld PLN, z czego ok. 17,7 mld PLN przypada na źródła motoryzacyjne.
EN The aim of the study is to quantify the impact of traffic-related air pollution on the health of Polish population and assess the cost of this impact from a social perspective. The study is based on three scientific areas: ecology of transport, epidemiology and economics. In the thesis exposure of Polish population to air pollution was determined, the fraction of traffic-related air pollution assessed, data from epidemiological studies applied and social cost calculated. It can be concluded that annually in Poland almost 42 thousand deaths can be attributed to air pollution, including 9.7 thousand due to automotive sources. Moreover, approx. 42.3 thousand hospitalizations due to cardiovascular diseases and nearly 21.3 thousand due to respiratory diseases are air pollution-attributable, of which 9.9 thousand and 4.2 thousand, respectively, can be considered as traffic-related. The total social cost was estimated at about 76.7 billion PLN, including automotive sources at 17.7 billion PLN.
166
nauki inżynieryjne i techniczne
transport
DrOIN 1708
Rozprawa może zostać udostępniona dopiero od dnia 12.10.2025 r.
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
Anna Janicka
Wrocław, Polska
20.11.2015
polski
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
Kazimierz Lejda
Rzeszów, Polska
19.11.2015
polski
brak uprawnień do pobrania pliku
archiwum
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
10.12.2015
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia transportu