W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Investigation of subsurface microcracks causing premature failure in wind turbine gearbox bearings

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

PL Badanie mikropęknięć podpowierzchniowych powodujących przedwczesne zużycie łożysk przekładni turbiny wiatrowej

Język

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • wind turbine
  • Gearbox
  • bearing
  • subsurface
  • premature failure
PL
  • turbina wiatrowa
  • skrzynia biegów
  • łożysko
  • warstwa podpowierzchniowa
  • przedwczesna awaria
Streszczenie

EN This thesis studied the premature failure problem in wind turbine gearbox bearings, as it represents a real threat to the expansion of this technology to produce renewable energy. The damage initiates in the subsurface region as microcracks, propagates to a macro scale, and reaches the contact surface causing failure. The study pursued three scientific paths: 1. FEA simulation to determine the stress concentration at the inclusions' tips, 2. Subsurface microscopic investigation to evaluate the damage initiation roles of the following objects and parameters: microcracks (˂15µm), non-metallic inclusions (with their aspect ratios), voids, carbides, White Etching Cracks, White Etching Areas, maximum shear stress, Von-Mises stress, and traction force, and 3. Multiple criteria decision-making using Expert Choice software to indicate the most durable wind turbine gearbox bearing.

PL W ramach niniejszej pracy badano zagadnienie przedwczesnych uszkodzeń łożysk przekładni turbin wiatrowych, ponieważ stanowi to realne zagrożenie dla rozwoju tej gałęzi produkcji energii odnawialnej. Uszkodzenia rozpoczynają się w obszarze podpowierzchniowym jako mikropęknięcia, rozprzestrzeniają się w skali makro i docierają do powierzchni styku powodując uszkodzenie. W badaniu realizowano trzy ścieżki naukowe: 1. Symulacja MES w celu określenia koncentracji naprężeń na wierzchołkach wtrąceń 2. Podpowierzchniowe badanie mikroskopowe w celu oceny roli następujących obiektów i parametrów, które inicjują uszkodzenia: mikropęknięcia (˂15µm), wtrącenia niemetaliczne (wraz z ich współczynnikami kształtu), puste przestrzenie, węgliki, białe pęknięcia trawienia, białe obszary trawienia, maksymalne naprężenia ścinające, naprężenia von-Misesa i przenoszona siła 3. Wielokryterialne podejmowanie decyzji przy użyciu oprogramowania Expert Choice w celu wskazania najtrwalszego łożyska skrzyni biegów turbiny wiatrowej.

Liczba stron

200

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria mechaniczna

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2282

Katalog on-line

to202300473

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Grzegorz Budzik

Miejsce

Rzeszów, Polska

Data

03.08.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Leon Kukiełka

Miejsce

Koszalin, Polska

Data

06.07.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Trzecia recenzja

Monika Madej

Miejsce

Kielce, Polska

Data

04.07.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

13.10.2023

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Mechaniczna Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria mechaniczna

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.