W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Wykorzystanie odnawialnych źródeł i magazynów energii w stacjach ładowania autobusów elektrycznych

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Elektroenergetyki, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

[ 1 ] Instytut Elektroenergetyki, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN The use of renewable sources and energy storage systems in electric bus charging stations

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • energetyka
  • elektromobilność
  • magazyny energii
EN
  • energy
  • electromobility
  • energy storage
Streszczenie

PL Stacje ładowania autobusów elektrycznych stanowią coraz bardziej istotny element infrastruktury elektroenergetycznej. Wiele miast w Polsce i na Świecie dąży do wprowadzenia bezemisyjnego transportu publicznego. Równoległy trendem jest dynamiczny rozwój inwestycji w odnawialne źródła oraz magazyny energii przyłączone do sieci dystrybucyjnej. W niniejszej pracy doktorskiej zbadano wykorzystanie hybrydowej jednostki wytwórczej (HJW) w postaci elektrowni fotowoltaicznej, wiatrowej i bateryjnego magazynu energii jako nadbudowy stacji ładowania autobusów elektrycznych. Na podstawie opracowanego modelu matematycznego, zamodelowano pracę różnych konfiguracji HJW na rzecz trzech, charakterystycznych profili pracy stacji ładowania. Biorąc pod uwagę wartości kryteriów oceny, uwzględniających aspekty niezawodnościowe, ekonomiczne oraz środowiskowe, wykonano rankingi oraz wskazano scenariusze Pareto-optymalne konfiguracji HJW, z wykorzystaniem analizy wielokryterialnej rozwiązań.

EN Electric bus charging stations are an increasingly important part of the electricity infrastructure. Many cities in Poland and around the world are aiming to introduce zero-emission public transportation. A parallel trend is the rapid development of investments in renewable sources and energy storage connected to the distribution grid. This dissertation studies the use of a hybrid generation unit (HGU) in the form of a photovoltaic, wind power plant and battery energy storage as additional structure for electric bus charging stations. Based on the developed mathematical model, the operation of different HGU configurations was modeled for three, characteristic profiles of charging station operation. Taking into account the values of the evaluation criteria, taking into account reliability, economic and environmental aspects, rankings were made and Pareto-optimal scenarios of HGU configurations were identified, using multi-criteria analysis of the solutions.

Liczba stron

112

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2287

Katalog on-line

to2023011168

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Andrzej Cichoń

Miejsce

Opole, Polska

Data

28.07.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Jerzy Szkutnik

Miejsce

Częstochowa, Polska

Data

10.07.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

17.10.2023

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynierii Środowiska, Górnictwa i Energetyki Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.