Wykorzystanie odnawialnych źródeł i magazynów energii w stacjach ładowania autobusów elektrycznych
[ 1 ] Instytut Elektroenergetyki, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Elektroenergetyki, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The use of renewable sources and energy storage systems in electric bus charging stations
polski
- energetyka
- elektromobilność
- magazyny energii
- energy
- electromobility
- energy storage
PL Stacje ładowania autobusów elektrycznych stanowią coraz bardziej istotny element infrastruktury elektroenergetycznej. Wiele miast w Polsce i na Świecie dąży do wprowadzenia bezemisyjnego transportu publicznego. Równoległy trendem jest dynamiczny rozwój inwestycji w odnawialne źródła oraz magazyny energii przyłączone do sieci dystrybucyjnej. W niniejszej pracy doktorskiej zbadano wykorzystanie hybrydowej jednostki wytwórczej (HJW) w postaci elektrowni fotowoltaicznej, wiatrowej i bateryjnego magazynu energii jako nadbudowy stacji ładowania autobusów elektrycznych. Na podstawie opracowanego modelu matematycznego, zamodelowano pracę różnych konfiguracji HJW na rzecz trzech, charakterystycznych profili pracy stacji ładowania. Biorąc pod uwagę wartości kryteriów oceny, uwzględniających aspekty niezawodnościowe, ekonomiczne oraz środowiskowe, wykonano rankingi oraz wskazano scenariusze Pareto-optymalne konfiguracji HJW, z wykorzystaniem analizy wielokryterialnej rozwiązań.
EN Electric bus charging stations are an increasingly important part of the electricity infrastructure. Many cities in Poland and around the world are aiming to introduce zero-emission public transportation. A parallel trend is the rapid development of investments in renewable sources and energy storage connected to the distribution grid. This dissertation studies the use of a hybrid generation unit (HGU) in the form of a photovoltaic, wind power plant and battery energy storage as additional structure for electric bus charging stations. Based on the developed mathematical model, the operation of different HGU configurations was modeled for three, characteristic profiles of charging station operation. Taking into account the values of the evaluation criteria, taking into account reliability, economic and environmental aspects, rankings were made and Pareto-optimal scenarios of HGU configurations were identified, using multi-criteria analysis of the solutions.
112
inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
DrOIN 2287
publiczny
Andrzej Cichoń
Opole, Polska
28.07.2023
polski
publiczny
Jerzy Szkutnik
Częstochowa, Polska
10.07.2023
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
17.10.2023
Rada Dyscypliny Inżynierii Środowiska, Górnictwa i Energetyki Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka