Wpływ wymuszeń kinematycznych i obciążeń zawieszeń pojazdów na ich trwałość oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy
[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Influence of kinematic excitation and vehicle suspension's loads on their durability as well as ride comfort and safety
polski
- dynamika pionowa pojazdów
- symulacja dynamiki pojazdów
- odtwarzanie wymuszeń kinematycznych
- wytrzymałość zmęczeniowa
- vehicles vertical dynamics
- vehicles dynamics simulation
- kinematic excitation reconstruction
- fatigue strength
PL Praca przedstawia wyniki kilkudziesięciu badań symulacyjnych wpływu zróżnicowanych warunków eksploatacji pojazdu (różnych kombinacji klasy drogi, prędkości jazdy, obciążenia statycznego i typu modelu zawieszenia) na główne kryteria oceny dynamiki pionowej zawieszenia na wstępnych procesach projektowania pojazdu. W pracy opracowano kompleksową metodykę badań od modelowania wymuszeń kinematycznych, poprzez modelowanie zawieszenia po obliczenie wskaźników oceny zawieszenia i ich interpretację. Przeprowadzono badania autorskich metod odtwarzania wymuszenia kinematycznego z przyspieszeń masy nieresorowanej zarejestrowanych w przejazdach eksperymentalnych, opracowano modele liniowe i nieliniowe zawieszenia wraz z metodyką wyznaczania funkcji odpowiedzi częstotliwościowych i biliniowego modelu sił tłumiących a także opracowano hybrydową metodykę analizy trwałości zmęczeniowej z wykorzystaniem odpowiedzi masy resorowanej do generowania wymuszeń modelu MES konstrukcji nośnej pojazdu. W ramach syntezy wyników opracowano wytyczne dotyczące zakresu użycia modeli nieliniowych w badaniach dynamiki pojazdów.
EN The thesis presents the results of several dozen simulation studies on the impact of diverse operating conditions of a vehicle (various combinations of road class, driving speed, static load, and suspension model type) on the main criteria for evaluating vertical suspension dynamics in the initial steps of vehicle design processes. The thesis presents developed a comprehensive research methodology, starting from modeling kinematic excitation, through suspension modeling, to the calculation of suspension evaluation indicators and their interpretation. The research on original methods for reproducing kinematic excitation from accelerations of the unsprung mass recorded in experimental runs were conducted. Linear and nonlinear suspension models were developed, along with a methodology for determining frequency response functions and a bilinear damping force model. Additionally, a hybrid methodology for fatigue durability analysis was developed, utilizing responses of the sprung mass to generate excitations for the finite element method (FEM) model of the vehicle's supporting structure. As part of the result synthesis, guidelines were created regarding the scope of using nonlinear models in vehicle dynamics research.
184
inżynieria mechaniczna
DrOIN 2301
publiczny
Marek Jaśkiewicz
Kielce, Polska
04.09.2023
polski
publiczny
Dariusz Więckowski
Warszawa, Polska
24.08.2023
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
06.11.2023
Rada Dyscypliny Inżynieria Mechaniczna Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria mechaniczna