W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Wpływ wymuszeń kinematycznych i obciążeń zawieszeń pojazdów na ich trwałość oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy

Autorzy

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Influence of kinematic excitation and vehicle suspension's loads on their durability as well as ride comfort and safety

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • dynamika pionowa pojazdów
  • symulacja dynamiki pojazdów
  • odtwarzanie wymuszeń kinematycznych
  • wytrzymałość zmęczeniowa
EN
  • vehicles vertical dynamics
  • vehicles dynamics simulation
  • kinematic excitation reconstruction
  • fatigue strength
Streszczenie

PL Praca przedstawia wyniki kilkudziesięciu badań symulacyjnych wpływu zróżnicowanych warunków eksploatacji pojazdu (różnych kombinacji klasy drogi, prędkości jazdy, obciążenia statycznego i typu modelu zawieszenia) na główne kryteria oceny dynamiki pionowej zawieszenia na wstępnych procesach projektowania pojazdu. W pracy opracowano kompleksową metodykę badań od modelowania wymuszeń kinematycznych, poprzez modelowanie zawieszenia po obliczenie wskaźników oceny zawieszenia i ich interpretację. Przeprowadzono badania autorskich metod odtwarzania wymuszenia kinematycznego z przyspieszeń masy nieresorowanej zarejestrowanych w przejazdach eksperymentalnych, opracowano modele liniowe i nieliniowe zawieszenia wraz z metodyką wyznaczania funkcji odpowiedzi częstotliwościowych i biliniowego modelu sił tłumiących a także opracowano hybrydową metodykę analizy trwałości zmęczeniowej z wykorzystaniem odpowiedzi masy resorowanej do generowania wymuszeń modelu MES konstrukcji nośnej pojazdu. W ramach syntezy wyników opracowano wytyczne dotyczące zakresu użycia modeli nieliniowych w badaniach dynamiki pojazdów.

EN The thesis presents the results of several dozen simulation studies on the impact of diverse operating conditions of a vehicle (various combinations of road class, driving speed, static load, and suspension model type) on the main criteria for evaluating vertical suspension dynamics in the initial steps of vehicle design processes. The thesis presents developed a comprehensive research methodology, starting from modeling kinematic excitation, through suspension modeling, to the calculation of suspension evaluation indicators and their interpretation. The research on original methods for reproducing kinematic excitation from accelerations of the unsprung mass recorded in experimental runs were conducted. Linear and nonlinear suspension models were developed, along with a methodology for determining frequency response functions and a bilinear damping force model. Additionally, a hybrid methodology for fatigue durability analysis was developed, utilizing responses of the sprung mass to generate excitations for the finite element method (FEM) model of the vehicle's supporting structure. As part of the result synthesis, guidelines were created regarding the scope of using nonlinear models in vehicle dynamics research.

Liczba stron

184

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria mechaniczna

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2301

Katalog on-line

to202300458

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Marek Jaśkiewicz

Miejsce

Kielce, Polska

Data

04.09.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Dariusz Więckowski

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

24.08.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

06.11.2023

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Mechaniczna Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria mechaniczna

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.