W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Model oceny ryzyka wystąpienia strat spowodowanych niesprawnością pojazdu ciężarowego

Autorzy

[ 1 ] Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN A model for assessing the risk of losses caused by the failure of a truck

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • model ryzyka
  • pojazd ciężarowy
  • transport
  • prawdopodobieństwo
EN
  • risk model
  • truck
  • transport
  • probability
Streszczenie

PL Modelowanie ryzyka w drogowym przewozie towarów jest zagadnieniem szerokim i zarazem trudnym do zrealizowania. Powiązanie niesprawności pojazdu ciężarowego ze stratami finansowymi, jakie mogą powstać w założonym okresie czasu jest bardzo ważne dla każdego przedsiębiorcy, a możliwość wpłynięcia na ich ograniczenie jest jak najbardziej pożądana. Na podstawie pozyskanych z różnych źródeł danych o prawdopodobieństwie pojawienia się niesprawności pojazdu w procesie transportu oraz istniejących barier ochronnych, którymi są: kierowca, dyspozytor, diagnosta, funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego oraz Policji, zbudowano model symulacyjny. Model oparto o metodę ETA, a poszczególne scenariusze zdarzeń opisano równaniami matematycznymi. Pozwoliło to na wyliczenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego scenariusza zdarzeń dla określonych danych wejściowych, a po odpowiednim przekształceniu i uwzględnieniu kosztów transportu uzyskanie konkretnej wartości ryzyka. Uzyskane z modelu wyniki pozwalają na wyrobienie sobie poglądu na temat działania istniejących systemów nadzoru oraz wskazać, które z barier można zmodyfikować tak, aby uzyskać zmniejszenie ryzyka powstania strat, a co za tym idzie uzyskać poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

EN Modeling the risk in road transport of goods is a broad and difficult issue at the same time. It is very important for every entrepreneur to link the inefficiency of a truck with financial losses that may arise in the assumed period of time, and the possibility of influencing their reduction is most desirable. Based on the data obtained from various sources about the probability of a vehicle malfunction in the transport process and the existing protective barriers, which are: driver, dispatcher, diagnostician, officers of the Road Transport Inspection and the Police, a simulation model was built. The model was based on the ETA method, and the individual event scenarios were described with mathematical equations. This made it possible to calculate the probability of a given event scenario for specific input data, and after appropriate transformation and taking into account transport costs, to obtain a specific value of risk. The results obtained from the model allow you to get an opinion on the operation of the existing supervision systems and indicate which barriers can be modified so as to reduce the risk of losses, and thus obtain an improvement in road safety.

Liczba stron

127

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa, geodezja i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2328

Katalog on-line

to2024998688

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Stanisław Młynarski

Miejsce

Kraków, Polska

Data

31.08.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Andrzej Niewczas

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

30.08.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

12.12.2023

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.