Badania cienkościennych słupów ceowych o niestandardowych przekrojach poprzecznych
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Research on thin-walled channel columns with non-standard cross-sections
polski
- ściskanie
- wyboczenie
- struktury cienkościenne
- analizy numeryczne
- badania doświadczalne
- compression
- buckling
- thin-walled structures
- numerical analysis
- experimental studies
PL Konstrukcje cienkościenne zyskują coraz większą popularność wśród projektantów i konstruktorów ze względu na ich wysoką wytrzymałość przy jednocześnie niskiej masie. Niniejsza praca poświęcona jest badaniu wytrzymałości oraz odporności na utratę stateczności cienkościennych słupów ceowych o niestandardowym kształcie przekroju poprzecznego. Przeprowadzono badania doświadczalne, metodą optyczną oraz metodą tensometryczną. Wykonane zostały obliczenia analityczne wg procedury zawartej w normie Eurokod 3. Ponadto przedstawiono analizy numeryczne metodą elementów skończonych oraz metodą pasm skończonych. Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, że modyfikacje kształtu przekroi poprzecznych powodują wzrost wartości sił krytycznych oraz sił maksymalnych.
EN Thin-walled structures are gaining popularity among designers and builders due to their high strength while being lightweight. The present work is devoted to the study of the strength and resistance to loss of stability of thin-walled channel columns with a non-standard cross-sectional shape. Experimental, optical and strain gauge tests were carried out. Analytical calculations were performed according to the procedure in Eurocode 3. In addition, numerical analyses were presented using the finite element method and the finite strip method. Based on the analyses, it was found that modifications to the shape of the cross sections cause an increase in the values of critical forces and maximum forces.
123
inżynieria mechaniczna
DrOIN 2348
publiczny
Maria Kotełko
Łódź, Polska
15.01.2024
polski
publiczny
Marcin Kujawa
Gdańsk, Polska
23.01.2024
polski
publiczny
Andrzej Teter
Lublin, Polska
30.11.2023
polski
publiczny
rozprawa doktorska przed obroną
Poznań, Polska
19.04.2024