W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Innowacyjne zastosowania nanomateriałów węglowych w tłokowych silnikach spalinowych

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

EN The Innovative Applications of Carbon Nanomaterials in the Internal Combustion Engines

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • nanorurki węglowe
  • tarcie
  • przeciwzużyciowe
EN
  • carbon nanotubes
  • friction
  • anti-wear
Streszczenie

PL Nanomateriały węglowe cechują się szeregiem unikalnych cech fizycznych i chemicznych, które uzasadniają podjęcie prób ich zastosowania w konstrukcjach mechanicznych. Nanorurki węglowe (ang.: Carbon Nanotubes, CNTs) i grafen stosunkowo niedawno zaczeto wytwarzac na skale wiekszą niż laboratoryjna, otwierając drogę do badań aplikacyjnych, przy czym badania te w dużej mierze mają nadal charakter pionierski. Niniejszą pracę otwiera analiza problemów związanych z tarciem oraz spalaniem paliw, są to obszary, w których można oczekiwać znaczących korzyści wynikających z zastosowania CNTs. Wybór tych obszarów zastosowań CNTs dokonany został z uwzględnieniem ograniczeń wynikających przede wszystkim z oddziaływania CNTs na środowisko i zdrowie człowieka. W odrębnym rozdziale przedstawiono przegląd literatury w tym zakresie oraz wyniki własnych badań dowodzących tego, że CNTs znajdują się w powietrzu w mieszkaniach, gdzie używane są kuchenki gazowe.

EN Carbon nanomaterials show a variety of unique physical and chemical properties, thus research on their potential mechanical applications is justified. Advancements in carbon nanomaterials technology and manufacturing processes as observed in recent years have allowed for large-scale production of carbon nanotube (CNTs) and graphene, thus opening up research into various possible applications. Nevertheless, the field of research on CNTs in mechanical engineering is still pioneering. The starting point for this thesis is an analysis of friction and fuel combustion and the possible engineering breakthroughs using CNTs applications. These applications were chosen based on the possible harmful impacts that CNTs might have on the environment and on human health. A separate chapter of the thesis also includes a literature review and a self-conducted research report; the presence of airborne CNTs from a gas stove in a living space is also documented.

Liczba stron

98

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa, geodezja i transport

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Przemysław Ledwoń

Miejsce

Gliwice, Polska

Data

24.05.2024

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Kazimierz Paprocki

Miejsce

Bydgoszcz, Polska

Data

15.05.2024

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Trzecia recenzja

Dariusz Pyza

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

24.05.2024

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska przed obroną

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

01.07.2024

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.