Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Zastosowanie zasad lean management w zarządzaniu ryzykiem operacyjnym w centrach usług wspólnych

Authors

[ 1 ] Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student

Promoter

[ 1 ] Instytut Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN Application of lean management principles in operational risk management in shared service centers

Language

polish

Keywords
PL
  • Lean management
  • ryzyko operacyjne
  • centra usług wspólnych
  • poprawa efektywności
  • analiza czynnikowa
EN
  • Lean management
  • operational risk
  • shared service centers
  • efficiency improvement
  • factor analysis
Abstract

PL Celem pracy było zbadanie wpływu zasad lean management na zarządzanie ryzykiem operacyjnym w centrach usług wspólnych w Polsce. Badania, oparte na analizie literatury, dokumentów, sondażu, wywiadach i metodach statystycznych (w tym analizie czynnikowej), potwierdziły główną hipotezę, że lean management zwiększa skuteczność zarządzania ryzykiem. Zweryfikowano także hipotezy szczegółowe, wskazując m.in. na zmniejszenie liczby kontroli, błędów, strat z defraudacji oraz awarii systemów. Zidentyfikowano cztery kluczowe czynniki wpływu lean management oraz opracowano model efektów wdrożenia, potwierdzony wywiadami eksperckimi.

EN The aim of the study was to examine the impact of lean management principles on operational risk management in shared service centers in Poland. The research, based on literature analysis, document review, surveys, interviews, and statistical methods (including factor analysis), confirmed the main hypothesis that lean management enhances the effectiveness of risk management. Specific hypotheses were also verified, indicating, among other things, a reduction in the number of controls, errors, fraud-related losses, and system failures. Four key factors influencing lean management were identified, and a model of implementation effects was developed and validated through expert interviews.

Number of pages

215

Scientific discipline (Law 2.0)

management and quality studies

Signature of printed version

DrOIN 2446

On-line catalog

to2025235555

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Marek Matejun

Place

Łódź, Polska

Date

09.04.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Dariusz Nowak

Place

Poznań, Polska

Date

27.01.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Third review

Janusz Zawiła-Niedźwiecki

Date

12.01.2025

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation before defense

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

20.05.2025

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.