Problem jakości informacji w projektowaniu dokumentacji procesowej systemów zarządzania jakością
[ 1 ] Katedra Zarządzania i Inżynierii Produkcji, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Katedra Zarządzania i Inżynierii Produkcji, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Katedra Zarządzania i Inżynierii Produkcji, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Problem of the information quality in design process documentation of quality management systems
polski
- jakość informacji
- atrybuty informacji
- dokumentacja procesowa
- system zarządzania jakością
- procedura
- quality of information
- attributes of information
- process documentation
- quality management system
- procedure
PL Informacja jest główną składową dokumentów tworzących SZJ. Podstawową funkcją informacji zawartej w dokumencie jest dostarczenie wiedzy dotyczącej sposobu realizacji procesu i standaryzacja tego procesu poprzez podanie określonej ścieżki jego wykonywania. Nie jest jednak proste ustalenie standardowego poziomu jakości informacji procesowej, która byłaby optymalna z punktu widzenia zarówno właściciela jak i wykonawcy procesu. Mimo, że w literaturze można znaleźć wiele odwołań mówiących o tym, że dokumentacja powinna być stworzona na potrzeby konkretnego zastosowania to brak jest jednak dokładnych wskazówek mówiących o tym jaka powinna być informacja w nich zawarta. Problemem jest więc znalezienie dla konkretnego procesu takiego poziomu cech informacji, aby zapewnić odpowiednią informację, niezbędną do prawidłowego jego wykonania. W związku z brakiem uniwersalnego standardu, który umożliwiałby ocenianie jakości informacji, problemem jest także określenie sposobu pomiaru jakości informacji procesowej. Niniejsza rozprawa ma na celu rozwiązanie powyższych problemów badawczych jak i dostarczenie praktycznych rozwiązań umożliwiających opracowującym dokumenty projektowanie właściwych opisów procesów. Rozprawa doktorska została podzielona na dwie zasadnicze części. Pierwsza część, na którą składają się rozdziały 1-2 to wstęp i kwerenda literatury z obszaru systemów zarządzania jakością oraz teorii informacji. Drugą, empiryczną stanowią rozdziały od 3 do 6. Cześć pierwsza ma za zadanie przybliżenie zagadnień związanych z systemowym spojrzeniem na zarządzanie przedsiębiorstwem, szczególnie w kontekście zarządzania jakością oraz zagadnienia związane z pojęciem informacji, ze szczególnym naciskiem na metody określania i badania jakości informacji. Druga część zawiera opis metodyki badań, wyniki badań procesów realizowanych w przedsiębiorstwach, w których funkcjonuje system zarządzania jakością oraz wnioski z analizy wyników tychże badań.
EN Information is main constituent of documents that make up a QMS. The main function of information found in a document is to provide knowledge on the way of executing a process and to standardize this process by providing a specific path of execution. However, it is not easy to determine a standard level of quality of process information that would be optimal from the perspective of the owner and the process performer. Although numerous mentions can be found in literature stating that documentation should be prepared for specific uses, there are no detailed indicators specifying what information is to be included. Thus, a problem arises where for a given process a specific level of features of information must be found, so that appropriate information is ensured, such that is required for correct execution of the process. Since there is no universal standard that would allow to evaluate information quality, determining the method of evaluation of the quality of process information is also a problem. This dissertation aims to solve the mentioned research problems and to provide practical solutions for document makers to design proper process descriptions. The doctoral dissertation is divided into two key parts. The first part, consisting of chapters 1 and 2, forms an introduction and a query of literature from the area of quality management systems and information theory. The second, empirical part, is made up from chapters 3 through 6. The objective of part one is to introduce issues related to system-based perspective on management of an organization, especially in the context of quality management, and issues related to the concept of information, with particular focus on ways of determining and examining the quality of information. The second part covers the description of methodology of examination, results of examinations of processes taking place in organizations with implemented quality management systems and conclusions from the analysis of such examinations.
166
ekonomia i biznes
organizacja i zarządzanie
DrOIN 1605
publiczny
Jerzy Łunarski
Rzeszów, Polska
2014
polski
publiczny
Elżbieta Skrzypek
Lublin, Polska
02.06.2014
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
23.06.2014
Rada Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej
doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu