Analiza parametrów ekologicznych pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) w rzeczywistych warunkach eksploatacji
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Analysis of the environmental performance of vehicles powered with compressed natural gas (CNG) in real operating conditions
polish
- transport
- ekologia
- pojazdy samochodowe
- silniki spalinowe
- transport
- ecology
- vehicles
- combustion engines
PL Praca dotyczy oceny parametrów ekologicznych pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym w rzeczywistych warunkach eksploatacji. W pracy zawarto szczegółową metodykę badań, opisano obiekty badań oraz warunki przeprowadzenia poszczególnych etapów testów emisyjnych i zastosowaną aparaturę. Wykorzystano aparaturę pomiarową zarówno do pomiaru związków gazowych, jak i cząstek stałych – zarówno w odniesieniu do pomiaru masy, liczby cząstek oraz ich rozkładu średnicowego. Wykonane badania podzielono na kilka płaszczyzn, z których jednoznacznie wynikają korzyści ekologiczne pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, a jednocześnie wskazano aspekty, które są gorsze w porównaniu z zasilaniem silnika benzyną. Ze względu na znaczny średni wiek pojazdów eksploatowanych w Polsce oraz ich znaczny przebieg przedstawiono również propozycje poprawy stanu ekologicznego takich pojazdów, mające na celu zmniejszenie uciążliwości środowiskowej. Przeanalizowano zmniejszenie emisji związków szkodliwych m.in. przez wymianę reaktora katalitycznego.
EN The main purpose of this dissertation is to analyze the environmental performance of vehicles powered by compressed natural gas under actual operation conditions of such vehicles. The study was performed in several stages, of which the most important are: evaluation of vehicles environmental performance during start-up and warm-up of the engine at different ambient temperatures for different types of start-up: cold and hot, exhaust emission measurements from vehicles under varying traffic conditions on a few selected routes, both during winter and summer testing; comparison of exhaust emission from vehicles representing different emission categories and various vehicles total mileage, an attempt to assess the environmental performance of vehicles powered by compressed natural gas with different catalytic converters, a comparative study of vehicles with factory-fitted CNG and retrofitted CNG fuel system.
136
engineering and technical sciences
transport
DrOIN 1619
public
Jerzy Merkisz
Poznań, Polska
18.11.2014
polish
public
Andrzej Kaźmierczak
Wrocław, Polska
05.11.2014
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
15.12.2014
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: silniki spalinowe