Stateczność sprężysta trójkąta hamulcowego
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Elastic stability of brake triangle
polski
- stateczność
- rama trójkątna
- trójkąt hamulcowy
- buckling
- brake triangle
- triangular frame
PL Przedmiotem pracy jest rama trójkąta hamulcowego, poddawana obciążeniu rozciągającemu w swojej płaszczyźnie. Celem pracy było wyznaczenie proporcji wymiarów ramienia trójkąta hamulcowego, które pozwalałyby osiągnąć maksymalną wartość obciążenia krytycznego. Opracowano model analityczny wyboczenia trójkąta hamulcowego w płaszczyźnie oraz w przestrzeni, na podstawie którego wyznaczono wartości obciążeń krytycznych, w zależności od wymiarów ramienia. Następnie wykonano obliczenia numeryczne przy wykorzystaniu Metody Elementów Skończonych i dokonano porównania wyników. W kolejnym etapie sporządzono model analityczny zachowania trójkąta hamulcowego pod obciążeniem impulsowym. W wyniku przeprowadzonych obliczeń otrzymano ścieżki równowagi dla różnych przebiegów zadawanego impulsu oraz różnych stopni jego wzmocnienia. W ostatnim etapie dokonano oceny wpływu czopów występujących w rzeczywistej konstrukcji trójkąta hamulcowego na wartość obciążenia krytycznego. W tym celu wyznaczono przebiegi ścieżek równowagi dla modelu numerycznego trójkąta hamulcowego, rozpatrywanego w poprzednich badaniach oraz dla modelu trójkąta wyposażonego w czopy w jego narożach.
EN The subject of the doctoral thesis is triangular frame, which is stretched and subjected to a tension load in its plane. The objective of this paper was to find the proportion of brake triangle arm dimensions, which ensure the maximum critical load. The formulation of the mathematical model of brake triangle stability was the first step here and laid the foundations for evaluation of the critical loads values, depending on dimensions of brake triangle arm. The second step included numerical calculations whose results were afterwards compared to the results of the analytical model. The next step was to formulate analytical model of brake triangle behavior under impulse load. The calculations provided stability paths in the case of different impulse load shape and different amplification. The last step of the present thesis was to assess the extent to which the value of critical load is influenced by the pins in the actual construction of brake triangle. In order to achieve this objective, there were shapes of two models determined, i.e. shape of the numerical brake triangle and shape of the triangle equipped with pins in its corners.
80
inżynieria lądowa
budowa i eksploatacja maszyn
DrOIN 1624
publiczny
Andrzej Sowa
Kraków, Polska
06.11.2014
polski
publiczny
Włodzimierz Gąsowski
Milanówek, Polska
24.10.2014
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
10.12.2014
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: mechanika konstrukcji