W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Stateczność sprężysta trójkąta hamulcowego

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Elastic stability of brake triangle

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • stateczność
  • rama trójkątna
  • trójkąt hamulcowy
EN
  • buckling
  • brake triangle
  • triangular frame
Streszczenie

PL Przedmiotem pracy jest rama trójkąta hamulcowego, poddawana obciążeniu rozciągającemu w swojej płaszczyźnie. Celem pracy było wyznaczenie proporcji wymiarów ramienia trójkąta hamulcowego, które pozwalałyby osiągnąć maksymalną wartość obciążenia krytycznego. Opracowano model analityczny wyboczenia trójkąta hamulcowego w płaszczyźnie oraz w przestrzeni, na podstawie którego wyznaczono wartości obciążeń krytycznych, w zależności od wymiarów ramienia. Następnie wykonano obliczenia numeryczne przy wykorzystaniu Metody Elementów Skończonych i dokonano porównania wyników. W kolejnym etapie sporządzono model analityczny zachowania trójkąta hamulcowego pod obciążeniem impulsowym. W wyniku przeprowadzonych obliczeń otrzymano ścieżki równowagi dla różnych przebiegów zadawanego impulsu oraz różnych stopni jego wzmocnienia. W ostatnim etapie dokonano oceny wpływu czopów występujących w rzeczywistej konstrukcji trójkąta hamulcowego na wartość obciążenia krytycznego. W tym celu wyznaczono przebiegi ścieżek równowagi dla modelu numerycznego trójkąta hamulcowego, rozpatrywanego w poprzednich badaniach oraz dla modelu trójkąta wyposażonego w czopy w jego narożach.

EN The subject of the doctoral thesis is triangular frame, which is stretched and subjected to a tension load in its plane. The objective of this paper was to find the proportion of brake triangle arm dimensions, which ensure the maximum critical load. The formulation of the mathematical model of brake triangle stability was the first step here and laid the foundations for evaluation of the critical loads values, depending on dimensions of brake triangle arm. The second step included numerical calculations whose results were afterwards compared to the results of the analytical model. The next step was to formulate analytical model of brake triangle behavior under impulse load. The calculations provided stability paths in the case of different impulse load shape and different amplification. The last step of the present thesis was to assess the extent to which the value of critical load is influenced by the pins in the actual construction of brake triangle. In order to achieve this objective, there were shapes of two models determined, i.e. shape of the numerical brake triangle and shape of the triangle equipped with pins in its corners.

Liczba stron

80

Dziedzina wg OECD

inżynieria lądowa

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1624

Katalog on-line

to201580718

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Andrzej Sowa

Miejsce

Kraków, Polska

Data

06.11.2014

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Włodzimierz Gąsowski

Miejsce

Milanówek, Polska

Data

24.10.2014

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

10.12.2014

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: mechanika konstrukcji

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.