W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Inter-stage coupled boundary layer control concept for transonic axial compressors

Autorzy

[ 1 ] Katedra Techniki Cieplnej, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Katedra Techniki Cieplnej, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

PL Koncepcja międzystopniowej kontroli warstwy przyściennej w transoniczych sprężarkach osiowych

Język

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • aircraft engines
  • compressors
  • boundary layer control
  • CFD
PL
  • silniki lotnicze
  • sprężarki
  • kontrola warstwy przyściennej
  • CFD
Streszczenie

EN This thesis presents a conceptual method for extending aerodynamic limits of tran- sonic compressors by means of active boundary layer control. Active boundary layer control methods are not a new concept, and have been used successfully in transonic diffusers (like supersonic inlets of jet engines) and as enhancers of lifting surface performance (blown flaps). In flow compressors however, use of mentioned methods has been limited to few experimental machines. This work, presents a technical solution, and a compressor design philosophy, allowing for more feasible application of active boundary layer methods on a pair of compressor stages in a coupled manner, making it effectively a zero net-mass-flow rate, passive boundary layer control mechanism. To present the solution a two stage, transonic axial compressor design is carried out according to proposed design philosophy. Typical "simplify and conquer" approach of 2D meridional design with further quasi3D blade profile design is applied. RANS analysis is performed on the designed compressor with proposed coupled boundary layer control, in order to evaluate the concept.

PL Niniejsza praca, opisuje koncepcyjną metodę poszerzania limitów dopuszczalnych obciążeń aerodynamicznych przy użyciu metod aktywnej kontroli warstwy przyściennej. Metody aktywnej kontroli warstwy przyściennej nie są rozwiązaniem nowym i są z powodzeniem wykorzystywane w dyfuzorach transonicznych (np. lotniczych wlotach naddźwiękowych) oraz jako urządzenia do podnoszenia współczynnika siły nośnej (tzw. klapy strumieniowe). W sprężarkach przepływowych jednak, wykorzystanie tych metod ograniczało się do konstrukcji eksperymentalnych. Praca ta prezentuje rozwiązanie techniczne, oraz podejście projektowe, pozwalające na wprowadzenie aktywnej kontroli warstwy przyściennej, na dwóch stopniach sprężarki wielostopniowej w sposób sprzężony, efektywnie czyniący z dwóch aktywnych metod kontroli warstwy przyściennej jedną pasywną, o zerowym bilansie masowego natężenia przepływu. W celu zaprezentowania rozwiązania, zaprojektowano zgodnie z proponowanym podejściem dwustopniową transoniczną sprężarkę osiową. Zastosowano typowe podejście „uprość i rozwiąż” zaczynając od dwuwymiarowego projektu przepływu osiowosymetrycznego, i późniejszego projektu geometrii profili łopatkowych w oparciu o przepływ quasi-trójwymiarowy. Zaprojektowaną sprężarkę z kontrolą warstwy przyściennej poddano następnie numerycznej analizie przepływowej typu RANS w celu ewaluacji konceptu.

Liczba stron

192

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1933

Katalog on-line

to201890815

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Artur Maciąg

Miejsce

Kielce, Polska

Data

05.11.2018

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Janusz Zmywaczyk

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

12.11.2018

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

05.12.2018

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.