Optymalizacja procesu spalania w komorach wstępnych silników gazowych
[ 1 ] Katedra Techniki Cieplnej, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Katedra Techniki Cieplnej, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ E ] pracownik emerytowany
[ 1 ] Katedra Techniki Cieplnej, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Optimization of the combustion process in pre combustion chambers of gas engines
polski
- komory wstępne
- silniki gazowe
- emisja
- precombustion chamber
- gas engine
- emission
PL Rozprawa dotyczy zagadnień związanych z poprawą efektywności procesu spalania w silnikach przemysłowych. Wyrazem takiego działania może być m.in. optymalizacja procesu spalania poprzez ingerencję w jego przebieg w komorze wstępnej. Jako cel pracy przyjęto zatem określenie wpływu zastosowania komory wstępnej na proces spalania w silniku gazowym. Do realizacji tak postawionego celu rozprawy zaplanowano i zrealizowano szereg zadań badawczych, z których sprawozdanie przedstawiono w niniejszej rozprawie. Praca składa się z części teoretycznej oraz badawczej. Pierwsza z nich ma na celu wprowadzenie do tematyki badawczej pracy oraz przedstawienie kluczowych definicji. Część badawcza została podzielona na trzy obszary: obliczenia numeryczne, badania laboratoryjne oraz badania przemysłowe. W autorskiej komorze izochorycznej uzyskano obniżenie zawartości tlenków azotu o 33%. Wykazano również, że modyfikacja układu zapłonowego przemysłowego silnika gazowego o komory wstępne powoduje redukcję tlenków azotu nawet o 60%. Podsumowanie zawarto w uwagach i wnioskach końcowych rozprawy. Podano także propozycje dalszych kierunków badań.
EN The dissertation deals with issues related to improving the efficiency of the combustion process in industrial gas engines. One of the method of such improvement can be the optimization of combustion process by interfering in its course inside pre combustion chamber. As the aim of the dissertation was therefore to determine impact of the use of the pre-combustion chamber on combustion process in the gas engine. To realize this objective a series of research tasks was planned and carried out, and the results were report in two parts of this dissertation: theoretical and research. The research part of the dissertation includes a numerical analysis of the two-stage combustion process and tests which were divided into laboratory and industrial part. It was also shown that the modification of the industrial gas engine ignition system with pre-chambers provides to the reduction of nitrogen oxides by up to 60%. A summary of the research problems was included in the remarks and conclusions of the dissertation. Suggestions for further research directions have also been outlined.
113
nauki inżynieryjne i techniczne
budowa i eksploatacja maszyn
DrOIN 1930
publiczny
Jacek Eliasz
Szczecin, Polska
06.11.2018
polski
publiczny
Andrzej Teodorczyk
Warszawa, Polska
15.09.2018
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
30.11.2018
Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: technika cieplna