Ocena uszkodzeń powierzchni tocznej szyn kolejowych za pomocą zjawisk wibroakustycznych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The assessment of the defects on rail running surface by the use vibroacoustic phenomena
polish
- wady powierzchni tocznej szyn kolejowych
- wibroakustyka
- defects on the rails
- vibroacoustic phenomena
PL Celem pracy doktorskiej jest zbadanie możliwości oceny wybranych uszkodzeń (wad) powierzchni tocznej szyn kolejowych z wykorzystaniem zjawisk wibroakustycznych generowanych podczas przejazdu pociągu. W pracy przedstawiono charakterystykę najczęściej występujących uszkodzeń powierzchni tocznej szyn, omówiono ich diagnostykę oraz przedstawiono metody zapobiegania występowaniu omawianych uszkodzeń. Opracowano autorską metodykę badań, na podstawie której przeprowadzono badania terenowe drgań i hałasu na wybranych liniach kolejowych przy wybranych uszkodzeniach powierzchni tocznej szyn oraz toru referencyjnego podczas przejazdu pociągów. Przeprowadzono analizę cyfrową zarejestrowanych sygnałów drgań i hałasu, przeanalizowano wyniki badań. Uzyskane wyniki badań oraz analiz pozwoliły udowodnić postawioną tezę, że możliwa jest ocena wybranych rodzajów uszkodzeń powierzchni tocznych szyn kolejowych w oparciu o wybrane miary (estymaty) procesów wibroakustycznych.
EN In the doctoral dissertation to present a concept that the possibility of assessing selected damages of the rail running surface by the use vibroacoustic phenomena generated during the passage of the train. In the work presents the characteristics of the most frequent damage on the rail running surface, discusses their diagnostics carried by the main manager of the railway infrastructure in Poland and presents the methods of preventing the damage. Authors research methodology was developed, and on the basis conduct the research of vibrations and noise on selected railway lines were performed with selected damage on the rail running surface and on the reference track during train passage. The digital analysis of registered vibration and noise signals and the results were analysed. The results of research and analysis allowed to prove the thesis that it is possible to assessment selected types of damage on the rail rolling surface based on selected estimates of vibroacoustic processes.
149
civil engineering
transport
DrOIN 1950
public
Janusz Ćwiek
Katowice, Polska
14.09.2018
polish
public
Jarosław Korzeb
Warszawa, Polska
12.09.2018
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
09.10.2018
Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport