Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Ocena uszkodzeń powierzchni tocznej szyn kolejowych za pomocą zjawisk wibroakustycznych

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student

Promoter

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN The assessment of the defects on rail running surface by the use vibroacoustic phenomena

Language

polish

Keywords
PL
  • wady powierzchni tocznej szyn kolejowych
  • wibroakustyka
EN
  • defects on the rails
  • vibroacoustic phenomena
Abstract

PL Celem pracy doktorskiej jest zbadanie możliwości oceny wybranych uszkodzeń (wad) powierzchni tocznej szyn kolejowych z wykorzystaniem zjawisk wibroakustycznych generowanych podczas przejazdu pociągu. W pracy przedstawiono charakterystykę najczęściej występujących uszkodzeń powierzchni tocznej szyn, omówiono ich diagnostykę oraz przedstawiono metody zapobiegania występowaniu omawianych uszkodzeń. Opracowano autorską metodykę badań, na podstawie której przeprowadzono badania terenowe drgań i hałasu na wybranych liniach kolejowych przy wybranych uszkodzeniach powierzchni tocznej szyn oraz toru referencyjnego podczas przejazdu pociągów. Przeprowadzono analizę cyfrową zarejestrowanych sygnałów drgań i hałasu, przeanalizowano wyniki badań. Uzyskane wyniki badań oraz analiz pozwoliły udowodnić postawioną tezę, że możliwa jest ocena wybranych rodzajów uszkodzeń powierzchni tocznych szyn kolejowych w oparciu o wybrane miary (estymaty) procesów wibroakustycznych.

EN In the doctoral dissertation to present a concept that the possibility of assessing selected damages of the rail running surface by the use vibroacoustic phenomena generated during the passage of the train. In the work presents the characteristics of the most frequent damage on the rail running surface, discusses their diagnostics carried by the main manager of the railway infrastructure in Poland and presents the methods of preventing the damage. Authors research methodology was developed, and on the basis conduct the research of vibrations and noise on selected railway lines were performed with selected damage on the rail running surface and on the reference track during train passage. The digital analysis of registered vibration and noise signals and the results were analysed. The results of research and analysis allowed to prove the thesis that it is possible to assessment selected types of damage on the rail rolling surface based on selected estimates of vibroacoustic processes.

Number of pages

149

OECD domain

civil engineering

KBN discipline

transport

Signature of printed version

DrOIN 1950

On-line catalog

to201890816

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Janusz Ćwiek

Place

Katowice, Polska

Date

14.09.2018

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Jarosław Korzeb

Place

Warszawa, Polska

Date

12.09.2018

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

09.10.2018

Unit granting title

Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.