W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Nowa technologia obróbki rowków pod pierścienie oraz powierzchni walcowych tłoków silników samochodów osobowych

Autorzy

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant

Promotor

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN New technology of machining pistons rings and cylinder surface of pistons for passenger car engines

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • toczenie
  • drgania
  • zużycie narzedzia
EN
  • turning
  • chatter
  • tool wear
Streszczenie

PL Praca dotyczy opracowania nowej technologii obróbki rowków pod pierścienie tłokowe oraz powierzchni walcowych tłoków silników samochodów osobowych. We wprowadzeniu przedstawiono krótką charakterystykę tłoków stosowanych w silnikach spalinowych, oraz istotę i funkcję pierścieni tłokowych. Dalej przedstawiono wyniki badań wstępnych celem których było szczegółowe pokazanie na czym polega problem w obróbce skrawaniem tłoków silników samochodów osobowych. Na podstawie tych danych sformułowano cel i hipotezy pracy, oraz plan badań wstępnych i zasadniczych. W głównych rozdziałach pracy przedstawiono wyniki dotyczące sił i drgań podczas obróbki wybranych fragmentów tłoka, trwałości ostrzy i optymalizacji parametrów toczenia. Dokonano szczegółowej analizy parametrów statycznych i dynamicznych układu OUPN obrabiarek wytypowanych do testów przemysłowych, zaproponowano wprowadzenie zmian konstrukcyjnych niektórych podzespołów mocowania narzędzi specjalnych, oraz zaproponowano geometrii ostrza stosowanego do nacinania rowków pierścieniowych. Wszystkie te wyniki posłużyły do doboru parametrów skrawania w takim zakresie, że możliwe stało się w zadanym czasie (związanym z taktem linii) uzyskać polepszenie efektów obróbki, oraz skrócenie czasu maszynowego obróbki powierzchni walcowej tłoków i rowków pod pierścienie tłokowe. Dobór nowych parametrów dokonano ze względu na chropowatość powierzchni obrobionej, trwałość ostrza i drgania. Opracowaną nową technologie poddano weryfikacji w warunkach przemysłowych, zakończoną pełnym sukcesem.

EN The main objective of dissertation was development a new technology of machining pistons rings and cylinder surface of pistons for passenger car engines. The introduction presents a brief description of the pistons used in engines and the essence and function of the piston rings. The main chapters show the results of forces and vibrations during machining selected piston fragments, tool life and optimization of turning parameters. A detailed analysis of static and dynamic parameters of the OUPN system of machine tools selected for industrial tests was carried out. Additionally, structural modifications of some special tool attachment subassemblies, and the geometry of the insert used to machine the grooves under the rings has been proposed. All these results were used to select cutting parameters to the extent that it was possible at a given time (associated with the line pace) to improve machining results and to shorten the machining time of the cylindrical surfaces of the pistons and grooves under the piston rings. Selection of new parameters was made due to the roughness of the machined surface, tool life and vibration. The developed new technology was verified in industrial conditions, completed successfully.

Liczba stron

152

Dziedzina wg OECD

inżynieria mechaniczna

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1850

Katalog on-line

to20189990

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Bartosz Powałka

Miejsce

Szczecin, Polska

Data

18.08.2017

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Andrzej Sokołowski

Miejsce

Gliwice, Polska

Data

21.08.2017

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

21.09.2017

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Budowy Maszyn i Zarządzania Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: obróbka skrawaniem

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.