Ocena wpływu i cech lepiszczy asfaltowych i wypełniaczy mineralnych na właściwości reologiczne mastyksów asfaltowych z uwzględnieniem procesów starzenia
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Evaluation of the impact of the type and characteristics of bituminous binders and mineral fillers on the rheological properties of asphalt mastics taking into account aging processes
polish
- mastyks
- SBS
- relaksacja mastyksów
- DSR
- asfalt
- asphalt mastic
- SBS
- relaxation mastics
- DSR (Dynamic Shear Rheometer)
- binder
PL Niniejsza dysertacja obejmuje badania i analizy mastyksów z wykorzystaniem wypełniaczy mineralnych i asfaltów modyfikowanych kopolimerem SBS. Przedmiotem badań i analiz były asfalty modyfikowane o zawartości kopolimeru 3%, 5%, 7% oraz 9% oraz po starzeniu RTFOT. Do struktury każdego asfaltu bazowego wprowadzono wypełniacz mineralny wapienny, bazaltowy lub granodiorytowy. Oznaczono właściwości strukturalne wypełniaczy mineralnych. Mastyksy oraz lepiszcza asfaltowe w niniejszej dysertacji zostały poddane zarówno badaniom cech podstawowych, jak i w szerokim zakresie oznaczono ich właściwości reologiczne. Przeprowadzono badanie ścinania mastyksów w reometrze dynamicznego ścinania. Następnie poddano ocenie właściwości niskotemperaturowe lepiszczy asfaltowych w reometrze zginanej belki. Dokonano obserwacji zjawiska relaksacji asfaltów i mastyksów w duktylometrze w temperaturze 12°C w warunkach stałego odkształcenia. Na podstawie wyników badań zjawiska relaksacji naprężeń w asfaltach i mastyksach dokonano modelowania matematycznego, polegającego na aproksymacji wyników z użyciem modeli ośrodków lepkosprężystych.
EN This dissertation included research and test results analysis of mastics containing various mineral fillers and bitumens modified with SBS copolymer (PMB). The subject of the research were bitumens with copolymer content of 3%, 5%, 7% and 9%SBS and after RTFOT. A limestone, basalt and granodiorite fillers were introduced into the structure of each base bitumen. Tha basic structural properties of the tested mineral fillers were determined. Mastics and bitumens analyzed in this dissertation have been subjected to both basic tests and a wide range of rheological properties. The shear test of mastics and bitumen were carried out in a dynamic shear rheometer. Next, low-temperature properties of asphalt binders were assessed in bending beam rheometer. The phenomenon of relaxation of bitumens and mastics was also observed in a ductilometer at a temperature of -12°C under conditions of constant strain. On the basic of results of research on the phenomenon of stress relaxation in asphalt binders and mastics, mathematical modeling was carried out, consisted in approximation of the results by using viscoelastic models.
173
civil engineering, geodesy and transport
DrOIN 2320
public
Grzegorz Mazurek
Kielce, Polska
04.09.2023
polish
public
Marek Pszczoła
Gdańsk, Polska
19.09.2023
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
30.11.2023
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport