Zastosowanie filtrów cyfrowych w układach sterowania napędów elektrycznych o złożonej strukturze mechanicznej
[ 1 ] Instytut Automatyki i Inżynierii Informatycznej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Automatyki i Inżynierii Informatycznej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Automatyki i Inżynierii Informatycznej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The use of digital filters in control systems of electric drives with complex mechanical structure
polski
- napęd elektryczny
- rezonans mechaniczny
- przestrajany filtr cyfrowy
- identyfikacja nieparametryczna
- analiza czasowo-częstotliwościowa
- electrical drive
- mechanical resonance
- tunable digital filter
- nonparametric identification
- time-frequency analysis
PL Celem naukowym rozprawy doktorskiej było opracowanie koncepcji i algorytmów sterowania prototypowego modelu laboratoryjnego napędu bezpośredniego z silnikiem synchronicznym o magnesach trwałych. W ramach przeprowadzonych badań rozwiązane zostało następujące główne zadanie badawcze: opracowano układ sterowania z przestrajanym filtrem cyfrowym dla napędu elektrycznego o złożonej strukturze mechanicznej odporny na zmiany parametrów. Opracowanie głównego zadania wymagało realizacji zadań cząstkowych: 1) identyfikacji rezonansów mechanicznych przez mikroprocesorowy układ sterowania, 2) zastosowania filtrów cyfrowych w układzie sterowania napędu elektrycznego pozwoliło zminimalizować wpływ ograniczonej sztywności połączeń mechanicznych, 3) przestrojenia filtrów cyfrowych dla zmieniających się parametrów. W pracy wykorzystano oraz porównano metody analizy częstotliwościowej i czasowo–częstotliwościowej w celu nieparametrycznej identyfikacji rezonansu mechanicznego w układach napędowych.
EN Scientific purpose of the doctoral dissertation was to develop concepts and control algorithms and conduction comprehensive research of direct drive with synchronous motor with permanent magnets. The following major research task was carried out to obtain high precision and dynamics of control: use of digital filters in control systems of electric drives with complex mechanical structure is robust to parameters change. Development of the main task required to perform subtasks: 1 ) the identification of mechanical resonances by the microprocessor control system, 2 ) the use of digital filters in the control system of electric drive helped to minimize influence of reduced stiffness of the mechanical connection, 3) digital filters were tuned to changes of parameters of system. The dissertation compares frequency analysis and time-frequency to nonparametric identification of mechanical resonance in drive system.
134
elektrotechnika, elektronika, inżynieria informatyczna
automatyka i robotyka
DrOIN 1596
publiczny
Krzysztof Szabat
Wrocław, Polska
09.05.2014
polski
publiczny
Zbigniew Krzemiński
Gdańsk, Polska
12.05.2014
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
11.06.2014
Rada Wydziału Elektrycznego Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: automatyka i robotyka, w specjalności: automatyka