Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Niejednorodność spalania gazów w wielocylindrowym silniku gazowym jako czynnik wpływający na zużycie paliwa i emisję związków toksycznych

Authors

Promoter

[ 1 ] Katedra Techniki Cieplnej, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN Inhomogeneity of combustion in multi cylinder gas engine as factor influencing in fuel consumption and emission pollutants

Language

polish

Keywords
PL
  • spalanie
  • silnik gazowy
  • zużycie gazu
EN
  • combustion
  • gas engine
  • gas consumption
Abstract

PL W pracy przedstawiono badania wpływu parametrów regulacyjnych silników gazowych typu GMVH–12 na emisję tlenków azotu, na zużycie gazu paliwowego oraz na równomierność pracy silnika. Silniki typu GMVH–12 stosowane są do napędu sprężarek gazu służących do dostarczania paliw gazowych dla różnych gałęzi przemysłu. Dostarczanie paliw gazowych związane jest z utrzymaniem ogromnej infrastruktury nie tylko do transportu tych paliw, ale również potrzebnej do ich pozyskania i przetwarzania. Szerokie zastosowanie gazowych silników spalinowych do napędu sprężarek gazu pociąga za sobą problem emisji do atmosfery toksycznych związków zawartych w spalinach. Jednym z czynników mającym bezpośredni wpływ na emisję związków toksycznych i zużycie gazu paliwowego jest zróżnicowane obciążenie silników. Celem pracy było przeanalizowanie i dobranie parametrów pracy silnika dwusuwowego typu GMVH–12 tak, aby obniżyć zużycie gazu paliwowego i zmniejszyć emisję związków toksycznych w spalinach, w szczególności tlenków azotu (NOx) oraz zmniejszyć nierównomierność pracy silnika.

EN IThe paper presents a study on the impact of regulatory parameters GMVH gas engine type 12 for nitrogen oxide emissions, fuel gas consumption and smoothness of the engine. Motors of this type are typically used to drive gas compressors used to supply fuel gas for the industry which is related to the maintenance of large infrastructure not only for the transport of these fuels, but also necessary for the acquisition and processing. Extensive use of gas engines to drive gas compressors involves the problem of atmospheric emissions of toxic compounds in the flue gas. One of the factors having a direct impact on toxic emissions and fuel gas consumption is variable load motors. Two–stroke engines, in relation to the modern four–stroke engines, have a simpler structure, high reliability and low operating power factor of the unit. The aim of this study was to analyze and combine a two–stroke engine operating parameters such GMVH–12 so as to reduce fuel gas consumption and reduce emissions of toxic compounds in the exhaust gas, in particular nitrogen oxides (NOx) and reduce the unevenness of the engine.

Number of pages

134

OECD domain

engineering and technical sciences

KBN discipline

construction and operation of machinery

Signature of printed version

DrOIN 1590

On-line catalog

to201480575

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Andrzej Teodorczyk

Place

Warszawa, Polska

Date

16.05.2014

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Ireneusz Pielecha

Place

Poznań, Polska

Date

20.05.2014

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

25.06.2014

Unit granting title

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: technika cieplna

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.