Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Przemieszczenie podłużne bezstykowego toru kolejowego

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN Longitudinal displacements of CWR track

Year of publication

2014

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2014 | Journal number: nr 17

Article type

scientific article

Publication language

polish

Abstract

PL W pracy przedstawiono analizę przemieszczeń podłużnych bezstykowego toru kolejowego. Powstający podczas eksploatacji zmienny opór podłużny na długości toru (spowodowany m. in. różnym stanem zagęszczenia podsypki, różną siłą docisku stopki szyny do przekładki), okresowo działające siły od pojazdów, zmienna wartość przyczepności kół z szynami, a także różny stopień nagrzania szyny, powodują odcinkowe zaburzenia stanu równowagi pracy bezstykowego toru kolejowego. W pewnych przypadkach może to spowodować występowanie mikroprzemieszczeń szyn, które przybrać mogą formę np. pełzania, prowadzących do zmian wartości sił podłużnych na długości odcinka, na którym wystąpiły. W szczególności rozważono wpływ następujących czynników: lokalna różnica temperatur, pełzanie toru kolejowego wskutek hamowania taboru, przemieszczenia wymuszone (szkody górnicze), zmienny opór podłużny podłoża podsypkowego.

EN In the paper an analysis of a CWR track’s longitudinal displacements was shown. Arising during railway operating a changeable track’s longitudinal resistance per its length (caused among other things by various state of ballast compaction, various pressure force of rail foot to divider), periodical acting force from trains, variable value of tractive adhesion with rails and also various state of rail insolation, are able to cause an local disturbance of CWR track’s equilibrium state. In some cases it can cause an occurrence of rails micro displacements. These displacement can assume e.g. a shape of creep leading to change of longitudinal force on the length of segment on which has been appeared its displacement. Particularly an influence of following factors is considered: local temperature difference, railway track creep due to trains braking, forced displacement (mining damage), variable longitudinal resistance of roadbed.

Pages (from - to)

5 - 24

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Ministry points / journal

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.