Przemieszczenie podłużne bezstykowego toru kolejowego
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Longitudinal displacements of CWR track
2014
scientific article
polish
PL W pracy przedstawiono analizę przemieszczeń podłużnych bezstykowego toru kolejowego. Powstający podczas eksploatacji zmienny opór podłużny na długości toru (spowodowany m. in. różnym stanem zagęszczenia podsypki, różną siłą docisku stopki szyny do przekładki), okresowo działające siły od pojazdów, zmienna wartość przyczepności kół z szynami, a także różny stopień nagrzania szyny, powodują odcinkowe zaburzenia stanu równowagi pracy bezstykowego toru kolejowego. W pewnych przypadkach może to spowodować występowanie mikroprzemieszczeń szyn, które przybrać mogą formę np. pełzania, prowadzących do zmian wartości sił podłużnych na długości odcinka, na którym wystąpiły. W szczególności rozważono wpływ następujących czynników: lokalna różnica temperatur, pełzanie toru kolejowego wskutek hamowania taboru, przemieszczenia wymuszone (szkody górnicze), zmienny opór podłużny podłoża podsypkowego.
EN In the paper an analysis of a CWR track’s longitudinal displacements was shown. Arising during railway operating a changeable track’s longitudinal resistance per its length (caused among other things by various state of ballast compaction, various pressure force of rail foot to divider), periodical acting force from trains, variable value of tractive adhesion with rails and also various state of rail insolation, are able to cause an local disturbance of CWR track’s equilibrium state. In some cases it can cause an occurrence of rails micro displacements. These displacement can assume e.g. a shape of creep leading to change of longitudinal force on the length of segment on which has been appeared its displacement. Particularly an influence of following factors is considered: local temperature difference, railway track creep due to trains braking, forced displacement (mining damage), variable longitudinal resistance of roadbed.
5 - 24
CC BY-SA (attribution - share alike)
4