Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Zastosowanie symulatorów jazdy w ocenie wpływu reklam LED na wydolność wzrokową kierowców

Authors

[ 1 ] Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN Application driving simulators in the impact led billboards on the driver’s visual performance

Year of publication

2014

Published in

Logistyka

Journal year: 2014 | Journal number: nr 4

Article type

scientific article

Publication language

polish

Abstract

EN W ciągu ostatnich dziesięciu lat w bliskim otoczeniu dróg i ulic pojawił się nowy rodzaj reklam - reklamy zbudowane z diod elektroluminescencyjnych. Reklamy te charakteryzują się zazwyczaj dużą powierzchnią, dużą luminancją i bardzo dynamiczną zmianą wyświetlanych obrazów. Zwykle lokalizowane są w polu widzenia kierowcy, w związku z tym powodują dyskomfort i przeszkadzają w realizacji normalnych zadań związanych z kierowaniem pojazdem, zwłaszcza w porze nocnej. W wielu krajach na całym świecie nie ma uregulowań prawnych dotyczących eksploatacji reklam LED. Zapisy obowiązujących norm w zakresie oświetlenia zewnętrznego lub drogowego także nie zawierają wymagań odnoszących się jednoznacznie do tego typu reklam. W celu ustalenia wpływu reklam elektronicznych na wydolność wzrokową kierowców zbudowano symulator jazdy samochodem. Na symulatorze wykonano badania pilotażowe dotyczące wpływu powierzchni reklamy LED na wydolność wzrokową wybranej grupy obserwatorów przy trzech luminacjach wyświetlanych obrazów. W artykule zamieszczono wyniki przeprowadzonych badań.

PL A new type of advertising, namely large size billboards made of LEDs, emerged in the last decade, finding its place in the vicinity of streets and roads. These billboards are usually large, have high luminance and show dynamically changing images. Usually are located in the field of vision of drivers and are uncomfortable to look at and interfere with normal driving tasks, especially in the evening and at night. Many countries have no legal regulations governing the operation of LED billboards. The current standards on outdoor lighting and road lighting also fail to specify requirements for this type of billboards. In order to determine the impact of electronic billboards on visual performance of drivers, a vehicle driving simulator was built. The simulator served to conduct research on the impact of LED billboards on visual performance of a selected group of observers for tree luminance of billboards. The paper presents the results of this research.

Pages (from - to)

1504 - 1511

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.