Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

F-16 engine maintenance risk management

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering and transport

Title variant

PL Zarządzanie ryzykiem zagrożeń w systemie utrzymania silników turbinowych samolotów wielozadaniowych F-16

Year of publication

2019

Published in

Journal of Mechanical and Transport Engineering

Journal year: 2019 | Journal volume: vol. 71 | Journal number: no. 2

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • risk management
  • maintenance
  • F-16
  • engine
PL
  • zarządzanie ryzykiem zagrożeń
  • samolot wielozadaniowy F-16
  • system utrzymania
  • silnik turbinowy
Abstract

EN F-16 is the most advanced aircraft in the Polish Air Forces. It has been equipped with the very modem, sophisticated and advanced turbofan engine F100-PW-229. Due to the fact, that there is only one engine, its reliability, durability, efficiency and performance are the crucial factors for the safety reasons. First time in the history of the Polish Air Forces 31st Tactical Air Force Base Poznań-Krzesiny received capabilities to perform engine and engine components repairs at the base level. Military technicians responsible for this task must be aware of the hazards concerned with the engine maintenance processes. In the article authors researched maintenance system of the FI00 turbofan engines. For the study purposes authors of this article created maintenance risk model for the maintenance activities on the turbofan jet engine. On the example of one maintenance task authors presented risk management process comprising hazards identification, hazards formulation, risk assessment and risk mitigation. As a result of the risk assessment authors proposed risk mitigating factors. The main goal of this article was to provide clues and guidelines for the maintenance key personnel how to assess and manage risk during engine repairs and overhauls processes.

PL W pracy obszarem rozważań autorów jest system utrzymania silników turbinowych F100 samolotów wielozadaniowych F-16. Zbudowano model systemu utrzymania silników turbinowych oraz procesów w nim realizowanych. Dla przyjętej domeny analiz, dla wybranego przykładowego zadania realizowanego w ramach systemu utrzymania silników FI00, zaprezentowano procedury: przygotowywania narzędzi do rozpoznawania źródeł zagrożeń, rozpoznawania źródeł zagrożeń, grupowania źródeł zagrożeń i formułowania zagrożeń. Podano końcowe efekty procesu identyfikacji zagrożeń w postaci ich charakterystyk, na które składają się: grupa źródeł zagrożenia, sformułowanie zagrożenia, przewidywane straty / szkody będące wynikiem aktywizacji zagrożenia. W rezultacie przeprowadzonego procesu szacowania ryzyka zaproponowano działania zmierzające do złagodzenia ryzyka zagrożeń. Głównym celem artykułu było przedstawienie wskazówek oraz metodyki postępowania dla personelu zarządzającego systemem utrzymania silników samolotów F-16 w zakresie zarządzania ryzykiem w trakcie wykonywania napraw i remontów silników.

Pages (from - to)

33 - 43

DOI

10.21008/j.2449-920X.2019.71.2.04

Ministry points / journal

5

Ministry points / journal in years 2017-2021

5

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.