Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Wpływ objętości betonu na zużycie stali sprężającej dwuprzęsłowego wiaduktu drogowego

Authors

Title variant

EN The impact of concrete volume on prestressing steel consumption in two span road overpass

Year of publication

2018

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2018 | Journal number: nr 26

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • mosty sprężone
  • wiadukt kablobetonowy
  • wskaźniki zużycia materiałów konstrukcyjnych
  • stal sprężająca
Abstract

PL Obiekty mostowe z betonu sprężonego są w Polsce budowane od 65 lat. Teorię ich projektowania opracowano w latach 50-tych i 60-tych XX wieku. Z uwagi na rozwój technologii betonu i metod produkcji stali sprężającej, współcześnie można bezpiecznie budować i użytkować obiekty przenoszące coraz większe obciążenia przy racjonalnych wskaźnikach techniczno-ekonomicznych wykorzystania materiałów. W referacie przeanalizowano wpływ objętości betonu i masywności dźwigarów głównych na wskaźniki zużycia stali sprężającej na bazie projektu koncepcyjnego dwuprzęsłowego, belkowego wiaduktu drogowego o rozpiętościach 2×50 m i szerokości 20,60m. Obiekt zaprojektowano na klasę obciążenia A według PN-S-10030:1985 z dodatkowym pojazdem 0,3×K wymaganym przez Inwestora. Metodykę wymiarowania konstrukcji zaczerpnięto z normy PN-S-10042:1991 zgodnie z PFU (program funkcjonalno-użytkowy). W opracowaniu zaprezentowano wnioski i spostrzeżenia wynikające z przeprowadzonych symulacji, w nawiązaniu do uzyskanych wskaźników zużycia betonu i stali sprężającej na m2 rzutu pomostu oraz niektórych zaleceń normowych.

EN The paper presents the analysis of the effect of concrete volume and massiveness of main girders on the wear indicators of prestressing steel based on a conceptual design of a two-span, beam road overpass with spans of 2×50 m and a width of 20,60 m. This viaduct was designed for the load class A according to PN-S-10030:1985 with an additional vehicle 0.3 × K required by the Investor. The methodology of structure calculations was taken from the PN-S-10042:1991 standard. The conclusions and observations resulting from the simulations carried out, in relation to the obtained indicators of the consumption of concrete and prestressing steel per m2 of the bridge projection and some standard recommendations was presented in this paper.

Pages (from - to)

137 - 150

DOI

10.21008/j.1897-4007.2018.26.11

Presented on

Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów : XXVIII seminarium, 12-13.06.2018, Rosnówko k. Poznania, Polska

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

4

Ministry points / journal in years 2017-2021

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.