Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Schemat cieplny silnika indukcyjnego klatkowego małej mocy

Authors

Title variant

EN Lumped-parameter thermal model of a squirrel cage induction motor

Year of publication

2012

Published in

Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

Journal year: 2012 | Journal number: Issue 72

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • silnik indukcyjny klatkowy
  • silnik elektryczny
  • model termiczny silnika indukcyjnego
Abstract

PL W pracy przedstawiono metodę analizy cieplnej silnika indukcyjnego klatkowego. Model termiczny analizowanego silnika został zbudowany na podstawie metody schematów cieplnych i zaimplementowany środowisku MATLAB/SIMULINK przy wykorzystaniu dodatkowego toolboxa PLECS. Za pomocą zbudowanego modelu można w stosunkowo łatwy sposób wyznaczyć przyrosty temperatury w poszczególnych elementach silnika, a zwłaszcza w części połączeń czołowych oraz części żłobkowej uzwojenia. Wielkości te są niezmiernie ważne podczas projektowania jak i eksploatacji maszyn elektrycznych. Otrzymane wyniki z symulacji zostały zweryfikowane pomiarami wykonanymi na modelu fizycznym silnika.

EN The article describes a method of thermal calculations of squirrel cage induction motor. Thermal model of the analysed motor was built on the basis of on the thermal network method and was implemented in MATLAB/SIMULINK environment by using an optional toolbox PLECS. A thermal model of a motor presented in the paper allows to determine temperatures of particular components of the machine, especially in end winding and slot part of the winding. Hence thermal phenomena which occur in electric motors are an important aspects while designing them and in their exploitation. Simulation results, which had been obtained, were verified by measurements performed on the physical model of the motor. Temperature measurements were made with support of the environment Lab View and controller NI PXIe-8130 with card NI PXI-4353.

Pages (from - to)

109 - 114

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.