Ocena stanu technicznego żelbetowego mostu drogowego po 12 latach od wzmocnienia matami kompozytowymi
EN Evaluation of highway bridge technical state twelve years after its reinforcement with composite mats
2014
scientific article
polish
- most żelbetowy
- nośność
- rysy ukośne
- wzmocnienie
- maty kompozytowe
- łożyska
PL Praca dotyczy żelbetowego mostu drogowego, trój przęsłowego, którego całkowita długość wynosi 88,58 m, natomiast rozpiętości podporowe są równe 23,19 + 30,15 + + 23,19 = 76,53 m. Całkowita szerokość mostu wynosi 10,18 m. Konstrukcją nośną mostu jest żelbetowy ruszt belkowy. Stanowią go dwie belki główne o zmiennej wysokości oraz poprzecznice przęsłowe i podporowe. Analizowany obiekt po ponad 30 latach eksploatacji znajdował się w złym stanie technicznym (skorodowany beton i pręty zbrojeniowe wsporników chodnikowych, na jednym z przyczółków belki główne wraz z łożyskami były przesunięte poprzecznie w stosunku do stanu pierwotnego). Na podstawie wyników przeprowadzonych analiz stwierdzono, że niedobór nośności na ścinanie wynosił od 6,8 do 19,8%. Przekroczenia te uzasadniały nadmierne zarysowanie belek w strefach przypodporowych (rysy ukośne o szerokości większej niż 0,3mm). W związku ze złym stanem technicznym konieczne było wykonanie prac remontowych. Przebudowę wsporników chodnikowych zrealizowano przez ich częściową rozbiórkę i odtworzenie. Zmieniono także usytuowanie łożysk na przyczółku dostosowując go do położenia belek. Po analizie różnych możliwości wybrano wzmocnienie belek na ścinanie za pomocą mat kompozytowych z włókien węglowych. Długość odcinka wzmocnienia wynikała ze szczegółowych obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Maty dano także na tych obszarach belek, na których wystąpiły rysy ukośne o szerokości powyżej 0,15 mm. Na podstawie wyników oględzin mostu po 12 latach od wzmocnienia można stwierdzić, że było ono skuteczne. Obiekt jest eksploatowany bez ograniczeń). Nie zauważono żadnych objawów przeciążenia belek ani złego stanu mat wzmacniających.
EN The article presents a report on a three-span reinforced concrete highway bridge of overall length of 88,58 m, with the support spans of 23,19 + 30,15 + 23,19 = 76,53 m. The overall width of the bridge is 10,18 m. The load-bearing structure is a reinforced concrete beam grid, composed of two main girders of different height and span and support cross-beams. The technical state of the bridge after an over thirty year operation was found poor (corroded concrete and rebars of footway cantilevers, on one of the abutments of the main girders together with bearings were shifted crosswise relative to the original position.). The analyses performed indicated the shear strength deficiency in the range from 6,8 to 19,8%, the evidence of which were excessive cracks of the beams in the zones of the abutments (diagonal cracks of width over 0,3mm). The poor technical state of the bridge necessitated repair work. The footway cantilevers were partly disassembled and reconstructed. The location of bearings on the abutment was readjusted to the location of the beams. Following the analysis of various options the solution selected was to strengthen the beams shearing capacity by means of composite carbon mats. The length of the reinforced section resulted from detailed structural-strength analysis. The mats were also placed on the beam areas where the diagonal cracks exceeded the width of 0,15 mm. On the basis of the inspection of the bridge twelve years after the reinforcement it can be considered as effective. The bridge is used with no restrictions. No symptoms of beams overload or poor state of the reinforcing mats have been found.
17 - 26
CC BY-SA (attribution - share alike)
4