Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Innowacyjne postanowienia w normie PN-EN 1337 „Łożyska konstrukcyjne”

Authors

Title variant

EN Innovative statements in PN-EN 1337 “Structural bearings”

Year of publication

2015

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2015 | Journal number: nr 19

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • łożyska mostowe
  • normalizacja łożysk
Abstract

PL Wprowadzona w 2010 r. norma PN-EN 1337 „Łożyska konstrukcyjne” jest obecnie podstawowym dokumentem mającym zapewnić jakość wykonania i niezawodność pracy współcześnie stosowanych w mostownictwie łożysk. Normę tworzy 11 części w większości zharmonizowanych. Dokument, który powstawał przez 17 lat stanowi podsumowanie doświadczeń europejskich w dziedzinie łożysk mostowych. Była to pierwsza europejska norma zharmonizowana na wyroby budowlane. Przedstawiono zasadnicze postanowienia poszczególnych części normy, wiele charakteryzujących się innowacyjnością w stosunku do dotychczasowych norm krajowych np.: - projektowanie łożysk zgodnie z koncepcją stanów granicznych ze szczególnym odniesieniem, zgodnie Eurokodami, do stanu granicznego nośności, - zdefiniowanie wytrzymałości charakterystycznych materiałów łożysk; wartości obliczeniowe zawierają odpowiednie współczynniki bezpieczeństwa, które każdy z członków CEN może niezależnie definiować, - ocena zgodności łożysk z normą jest sprawdzana przez: - wstępne badanie typu, przed rozpoczęciem produkcji lub w przypadku wprowadzenia do projektu łożyska znaczącej zmiany konstrukcyjnej lub materiałowej, - badania bieżące wykonywane przez producenta podczas wykonywania łożysk, odnoszące się głównie do surowców i materiałów.

EN Introduced in 2010 PN-EN 1337 „Structural bearings” is nowadays a basic act intension of which is providing a good manufacturing quality and operation of modern bridge bearings. Eleven parts the most of which is harmonized are forming this standard. This act prepared by 17 years is a recapitulation of European experiences on this field. It was the first harmonized European Standard on construction products. Paper presents main statements of Standard different parts. Most of them are innovative as compared with old national standards. There are as follows: - bearing design according to limit states with particular reference to ultimate limit state as it is treated by Eurocodes, - definition of bearing’s material characteristic strength; in design values are included partial factors which can be defined independently by every CEN member state, - bearings conformity assessment with standard is verified by: - initial type testing performed before manufacturing or in case of introduction to bearing important changes in design or material specification, - routine tests mainly concerning raw materials performed by manufacturer during production.

Pages (from - to)

191 - 204

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Ministry points / journal

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.