Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Korelacja obliczeń komputerowych i badań odbiorczych wiaduktu z belek Płońsk

Authors

Title variant

EN The correlation between computer calculation and load testing of “Płońsk” T-beam bridge

Year of publication

2016

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2016 | Journal number: nr 21

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • belki
  • prefabrykaty strunobetonowe
  • próbne obciążenia
  • modelowanie mostów
  • rozdział poprzeczny obciążenia
Abstract

PL W modelowaniu konstrukcji mostowych za pomocą MES kluczowym zagadnieniem jest wierne odwzorowanie relacji sztywności podłużnej i poprzecznej ustroju. Sztywność poprzeczna przęseł zależy nie tylko od ich geometrii i przyjętych cech wytrzymałościowych materiałów, ale jak wynika z badań odbiorczych wiaduktu i przeprowadzonych w artykule analiz, również od konkretnych rozwiązań konstrukcyjnych. Próbne obciążenia mostów nie umożliwiają określenia bezpośredniej rezerwy nośności badanej konstrukcji, ale ułatwiają ocenę jej pracy statycznej i zgodności przyjętych założeń z zachowaniem rzeczywistego ustroju. Testowanie odwzorowań obliczeniowych z wynikami badań umożliwia dobór bardziej adekwatnych modeli numerycznych. Ciekawym przykładem korelacji obliczeń komputerowych z wynikami próbnych obciążeń jest przypadek wiaduktu z belek „Płońsk” nad torami PKP w ciągu ul. Żołnierskiej w Warszawie. Próbne obciążenia, przy niektórych ustawieniach pojazdów ciężarowych, nie potwierdziły założeń przyjętych do obliczeń komputerowych w 1981 roku odnośnie do poprzecznego rozdziału obciążenia. W 2016 roku przeprowadzono alternatywne obliczenia statyczne wiaduktu. Tok obliczeń oraz spostrzeżenia i wnioski wynikające z analiz przedstawiono w referacie. Współczesne systemy MES do komputerowej analizy konstrukcji, umożliwiają budowę wyrafinowanych odwzorowań numerycznych. Obliczenia jednak powinny być skonfrontowane z zachowaniem rzeczywistej konstrukcji podczas badań odbiorczych.

EN In bridge structures modeling using MES the crucial task is as much as possible real spans longitudinal and transversal rigidity representation. Transversal spans rigidity is dependent not only on their geometry and resistance characteristics of materials but as was proofed after undertaken analysis also on particular structural designs. One interesting example is a case of flyover over railway track in Warsaw build using T-beam “Płońsk” pretensioned girders. Proof tests do not confirm assumptions undertaken in relation to transversal load distribution on which the calculations in 1981 were done. Alternative static calculations in 2016 were performed. Calculation model applied and conclusions from undertaken analysis are presented. Modern MES programs for structure computational analysis enable their sophisticated numerical representation. Nevertheless they always should be verified with real structure behavior.

Pages (from - to)

213 - 230

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.