Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Stan awaryjny oczepów w podporach wiaduktu o konstrukcji z belek prefabrykowanych WBS

Authors

Title variant

EN Failure of supports to an overpass bridge from WBS prefab beams

Year of publication

2019

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2019 | Journal number: nr 28

Article type

scientific article

Publication language

polish

Abstract

PL W artykule poddano analizie przypadek uszkodzenia oczepów filarów w wieloprzęsłowym wiadukcie drogowym, o konstrukcji przęsła z belek prefabrykowanych WBS, wybudowanym w latach 70-tych XX wieku. Główną przyczyną uszkodzeń jest korozja chemiczna betonu oczepów, powstała na skutek długotrwałego zalewania ich wodą z przęsła. Kontakt z wodą, zawierającą w okresie zimowym środki do odladzania, przyczynił się do skażenia betonu solami chlorkowymi i siarczanowymi w zakresie wielokrotnie przekraczającym stężenie dopuszczalne. Powodem długotrwałego kontaktu oczepów z wodą były niekorzystne rozwiązania konstrukcyjne stosowane w obiektach tego typu, w tym nieszczelne dylatacje, wysunięcie oczepu poza obrys wsporników chodnikowych, zła jakość izolacji pomostu, a także częsty w tamtych latach pośpiech i zła jakość robót. W artykule opisano uszkodzenia oczepów, podano przyczyny ich powstania oraz przedstawiono propozycję sposobu naprawy i wzmocnienia oczepów. Zaproponowano wzmocnienie pośrednie, poprzez odciążenie oczepów od obciążeń użytkowych, przez zastosowanie sztywniejszych poprzecznie podporowych.

EN The article describes the case of damage to the caps of pillars in a multi-span road viaduct, about the construction of spans from prefabricated beams of WBS, built in the 1970s. The main cause of damage is the chemical corrosion of the concrete caps, resulting from prolonged flooding with water from the span. Contact with water, containing deicing agents in winter, contributed to the contamination of concrete with chloride and sulphate salts in the range exceeding the admissible concentration many times. The reason for long-term contact of taps with water were unfavorable constructional solutions used in facilities of this type, including non-tight dilatation, protrusion beyond the outline of pavement brackets, poor quality of bridge insulation as well as frequent haste and poor quality of works in those years. The article describes the damage of the caps, gives the reasons for their occurrence and presents a proposal for the method of repairing and strengthening the caps. Intermediate reinforcement has been proposed, by relieving the caps from functional loads, by using stiffer support crossbars.

Pages (from - to)

37 - 45

DOI

10.21008/j.1897-4007.2019.28.04

Presented on

XXIX Seminarium "Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów", 11-12.06.2019, Rosnówko k. Poznania, Polska

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Ministry points / journal

5

Ministry points / journal in years 2017-2021

5

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.