Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Propozycja nowego podejścia do obiektów mostowych w kontekście katastrofy wiaduktu Polcevera we Włoszech

Authors

Title variant

EN Proposal of a new approach to bridge structures in the context of the Polcevera Viaduct disaster in Italy

Year of publication

2019

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2019 | Journal number: nr 28

Article type

scientific article

Publication language

polish

Abstract

PL Katastrofa wiaduktu Polcevera w Genui we Włoszech miała miejsce 14 sierpnia 2018 r. W katastrofie zginęły 42 osoby, a 12 zostało ciężko rannych. Przyczyną katastrofy było zerwanie się jednego z obetonowanych cięgien. Wydaje się, że prześledzenie postępowania z tym wiaduktem od zaprojektowania do katastrofy może zrewidować sposób podejścia do budowy obiektów mostowych w Polsce. Obiekt mostowy powinien być tak zaprojektowany, aby w zakładanym okresie użytkowania można było łatwo utrzymać jego odpowiedni stan techniczny oraz wymienić te jego elementy, których trwałość jest mniejsza niż zakładany okres użytkowania obiektu. Ocena stanu technicznego stalowych obetonowanych cięgien wiaduktu Polcevera była technicznie trudna. Zgodnie z normą europejską orientacyjny okres użytkowania obiektów mostowych wynosi 100 lat. Wiadukt Polcevera już po 20. latach użytkowania był naprawiany, a po 50. latach - mimo napraw - uległ katastrofie. Każdy obiekt mostowy po okresie bezpiecznego użytkowania będzie albo wzmacniany, albo rozbierany, albo ulegnie katastrofie. Projektant powinien zadbać o to, aby Zarządca mógł obiekt albo łatwo wzmocnić, albo łatwo rozebrać.

EN The disaster of the Polcevera Viaduct in Genoa, Italy took place on 14 August 2018, as a result of which 42 people were killed and 12 were severely injured. The cause of the disaster was the rupture of one of concreted-encased cable stays. It seems that the follow-up to the investigation of this viaduct from designing to the disaster can revise the approach to shaping of bridge structures in Poland. The bridge structure shall be so designed in such a manner so that it was easy to maintain its technical condition during the planned service life and replace those components whose durability is less than the intended life of the structure. The assessment of the technical condition of the steel concrete-encased cable stays was technically difficult in the Polcevera Viaduct. In addition, the assessment of condition of those stays, e.g. at the top of the pylon at a height of 45 m above the bridge deck level, was additionally logistically difficult. A replacement of an important element of the load-bearing structure — the concrete-encased cable stay — was technically difficult and impossible without closing the traffic on the highway facility. Moreover, the replacement of the concrete-encased cable stay at a height of 45 m above the channel level was logistically difficult. According to the European standard, the indicative service life of bridge structures is 100 years. It appears to be heavily overestimated, especially in relation to unusual structures. The Polcevera Viaduct was repaired as early as after 20 years of service and, despite repairs, suffered destruction after 50 years. After a period of safe use, each bridge structure would either be reinforced, demolished or destroyed. Designers should ensure that the administrator could either easily reinforce or demolish the structure.

Pages (from - to)

241 - 258

DOI

10.21008/j.1897-4007.2019.28.18

Presented on

XXIX Seminarium "Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów", 11-12.06.2019, Rosnówko k. Poznania, Polska

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Ministry points / journal

5

Ministry points / journal in years 2017-2021

5

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.