Feasibility analysis of the application of compressed natural gas as a fuel for compression-ignition engines
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska
PL Analiza możliwości zasilania gazem CNG silników o zapłonie samoczynnym
2014
scientific article
english
- alternative fuel
- compression-ignition engine
- compressed natural gas (CNG)
- environment protection
EN This paper discusses Compressed Natural Gas (CNG) as an alternative fuel, whose physicochemical properties allow co-combustion with conventional fuels in diesel engines. For many years, works have been underway to find an affordable and environment friendly fuel that could be used to power vehicles, which has been additionally prompted by the increasingly stringent exhaust emission limits. Simultaneously, a number of potential problems associated with the use of this fuel in diesel engines have been identified. The usefulness and applicability of CNG in diesel engines in the environmental aspect has been determined based on the analysis of such quantities as the octane number, heat of combustion, auto-ignition temperature and auto-ignition limit. The main purpose of this task is to decrease the exhaust emissions into the atmosphere.
PL W artykule przedstawiono CNG jako alternatywne paliwo, którego właściwości fizyczno-chemiczne pozwalają na współspalanie z paliwem konwencjonalnym w silniku o ZS. Od wielu lat prowadzone są prace mające na celu znalezienie taniego, ekologicznego paliwa, które może posłużyć do napędu pojazdów, stymulowane coraz bardziej rygorystycznymi normami dotyczącymi emisji substancji szkodliwych. Zwrócono uwagę na problemy związane z potencjalnym wykorzystaniem tego paliwa w silniach o ZS. Przydatność i możliwość stosowania gazu CNG w silnikach o zapłonie samoczynnym określono na podstawie analizy takich wielkości jak: liczba oktanowa, ciepło spalania, temperatura samozapłonu, granica samozapłonu, zmniejszenie emisji związków szkodliwych spalin przez silniki spalinowe o ZS zasilane gazem CNG.
31 - 39
6