Design analysis of tension layer in timing belts
PL Analiza konstrukcji warstwy nośnej w pasach zębatych
2018
scientific article
english
- drive belts
- timing belts
- belt pitch
- materials in the production of belts
EN Reinforcement of the tooth belts is the element responsible for the transmission of the torque. Its structure is related to the dynamics of the belt and such important parameters as the stiffness of running stability on pulleys and above all, the pitch stability. The axis of symmetry of the reinforcement in the vertical direction of the belt is the reference point of the belt geometry as well as the neutral axis of stresses caused by bending. On the arc of the contact between belt and pulley, over the reinforcement, the belt is stretched, and below it is compressed. In the tooth belts, there are various solutions of the carrier layer, in terms of the materials used, but also types of fibers, quantity of the fibers, etc.Thepaper shows the dependence of such parameters as: the geometrical dimension of the tension layer, the pitch of the belt, the diameter of the pulleys. The decisive influence of the application of the timing belts on the type and the material of the tension layer was also indicated.The paper deals also with the problem of timing belt pitch significance for the dynamics of a toothed belt transmission gear motion.
PL Warstwa nośna w pasach zębatych jest elementem odpowiedzialnym za przenoszenie momentu obrotowego. Z jej konstrukcją związana jest dynamika pasa oraz takie istotne parametry jak sztywność, stabilność biegu na kołach, a przede wszystkim podziałka. Oś symetrii warstwy nośnej w przekroju pionowym pasa jest punktem odniesienia geometrii pasa, a także osią obojętną naprężeń spowodowanych zginaniem. Na łuku opasania koła, ponad warstwą nośną pas jest rozciągany, a poniżej ściskany. W pasach zębatych występują różne rozwiązania warstwy nośnej, w zakresie zastosowanych materiałów, ale także rodzajów włókien, gęstości rozmieszczenia itd. W pracy pokazano zależność do siebie takich parametrów jak: wymiar geometryczny warstwy nośnej, podziałka pasa, średnica kół. Wskazano także na decydujący wpływ zastosowania pasów zębatych na typ oraz materiał warstwy nośnej. W pracy poruszono także problem znaczenia podziałki pasa zębatego dla dynamiki ruchu przekładni z pasem zębatym.
67 - 79
6
6