Crowd management processes on crowdsourcing platforms
PL Procesy zarządzania tłumem na platformach crowdsourcingowych
2020
scientific article
english
- crowdsourcing
- Internet
- management process
- crowd
- innovative solutions
- crowdsourcing
- Internet
- proces zarządzania
- tłum
- rozwiąza-nia innowacyjne
EN The goal of a crowdsourcing platform’s (CP) activity is the efficient creation of innovative solutions and new products by crowd (Internet community) members for its clients (organizations, companies and people). Effective management of the crowd (as workers of the crowdsourcing company) enables CPs to achieve this goal and offer clients innovative solutions in accordance with their orders and expectations. The paper presents a model of the virtual crowd management process on CPs and verifies the possibilities of its practical application by existing crowdsourcing companies. The paper characterizes the principles of CPs and their contributors’ activity on the Internet. It describes the contribution of managers and crowd members of the crowdsourcing company in the creation of innovative solutions, and the influence of their work on its competitive position on the online market. Next, it analyzes the results of the author’s research on the possibilities of using the proposed model in practice, which was conducted in 52 CPs on the Internet in 2019.
PL Celem działalności platformy crowdsourcingowej jest efektywne kreowanie rozwiązań innowacyjnych, w tym nowych produktów, przez uczestników tłumu (społeczności internetowej) dla jej klientów (organizacji, a także przedsiębiorstw, ludzi). Skuteczne zarządzanie tłumem (pracownikami przedsiębiorstwa crowdsourcingowego) umożliwia platformie osiągnięcie tego celu oraz oferowanie klientom rozwiązań innowacyjnych zgodnych z ich zamówieniami i oczekiwaniami. W artykule zaprezentowano model wirtualnego procesu zarządzania tłumem na platformie crowdsourcingowej oraz weryfikację jego zastosowania w praktyce gospodarczej. Przedstawiono zasady działalności platformy crowdsourcingowej oraz jej współpracowników w Internecie. Opisano wkład zarządców i uczestników tłumu przedsiębiorstwa crowdsourcingowego w kreowanie innowacyjnych rozwiązań oraz wpływ efektów ich pracy na pozycję konkurencyjną firmy na rynku internetowym. Następnie poddano analizie wyniki badań autorki na temat możliwości zastosowania proponowanego modelu w praktyce gospodarczej, przeprowadzonych w 52 firmach crowdsourcingowych w Internecie w 2019 r.
69 - 83
CC BY-SA (attribution - share alike)
public
20
40