Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Wykorzystanie idei drzewa CTQ do identyfikacji wymagań klientów kontroli jakości

Authors

Title variant

EN Using the CTQ tree to identify requirements of quality inspection customers

Year of publication

2015

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2015 | Journal number: nr 66

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • Six Sigma
  • CTQ
  • kontrola jakości
  • identyfikacja wymagań klienta
EN
  • Six Sigma
  • CTQ
  • quality inspection
  • identification of customer requirements
Abstract

PL Celem artykułu było wykorzystanie drzewa wymagań krytycznych dla jakości CTQ, jednego z podstawowych narzędzi koncepcji Six Sigma, jako dekodera, który pozwoli przetłumaczyć język klientów kontroli jakości, ich potrzeby i oczekiwania na mierzalne wymogi. Celem badań było opracowanie zestawu miar, łatwych do pomiaru i oceny menedżerskiej, które będą podstawą do podjęcia działań doskonalących proces kontroli jakości. Przedstawiono ideę drzewa CTQ jako narzędzia dekodującego język klienta na specyfikację dla produktu, usługi czy procesu. Wykorzystano klasyczne drzewo CTQ do utworzenia autorskiego drzewa wymagań krytycznych dla kontroli jakości nazwanego drzewem CTQI. W ramach konstrukcji drzewa CTQI określono klientów procesu kontroli jakości oraz ich potrzeby. Odniesiono zidentyfikowane potrzeby typu „dobrze” i „szybko” do wymagań klientów związanych z wybranym aspektem działalności kontroli jakości tj. zarządzaniem nad wyrobem niezgodnym i niezgodnościami. Wykorzystano „dźwignie”, jako narzędzie drzewa CTQI, do wyszukania składowych zidentyfikowanych potrzeb, które w następnej kolejności posłużyły do wyróżnienia miar i wskaźników dla oceny kontroli jakości. Przedstawiono zestaw miar i wskaźników, których monitorowanie pozwoli zarządzającym procesem kontroli jakości określić aktualny poziom spełnienia potrzeb i wymagań ich klientów i na tej podstawie podjąć decyzje odnośnie doskonalenia procesu kontroli jakości.

EN The aim of this article is to use the Critical To Quality (CTQ) tree, one of the basic tool of Six Sigma concepts, as a decoder that will translate the customers' quality inspection language, their needs and requirements for measurable requirements. The aim of the research was to develop a set of metrics that will be easy to measure and evaluate by managers and which will be the basis to take improving action of quality inspection processes. The paper described the idea of the CTQ tree as a tool for decoding customer language specification for the product, service or process. The procedure of the CTQ elaboration tree was used to create the critical to quality inspection tree, marked as CTQI. Customers of quality inspection process were specified. Their main needs were recalled in relation to quality inspection process (“good”, “fast”, “cheap”) and two of these needs (“good” and “fast”) were referenced to the basic inspection tasks related to the management of nonoconforming products and nonconformities. It was used the "levers" as tool of CTQ tree to find elements of identified requirements, which was used in the next step to identify the measures and indicators for the quality inspection assessment. The set of indicators were elaborated which allow to determine by quality inspection managers the current level of fulfillment customers’ needs and requirements, and based on this analysis take the decisions about the improvement of quality inspection process.

Pages (from - to)

57 - 73

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

10

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.