Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Doskonała logistyka – strategia zróżnicowania sposobem na konkurencyjność w branży TSL

Authors

Title variant

EN Perfect logistics. Differentiation strategy as a way to achieve competitiveness in the TSL industry

Year of publication

2015

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2015 | Journal number: nr 64

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • strategia zróżnicowania
  • zarządzanie strategiczne
  • mass customization
  • zarządzanie strategiczne w logistyce
  • konkurencyjność branży TSL
EN
  • differentiation strategy
  • strategic management
  • mass customization
  • strategic management in logistics
  • competitiveness in the TSL industry
Abstract

PL Celem pracy jest przedstawienie jednej z koncepcji zarządzania strategicznego w branży TSL - strategii zróżnicowania. Omówiono jej założenia, cele, korzyści oraz wynikające z niej rodzaje ryzyka. Przedstawiono dwa sposoby osiągnięcia unikatowości przedsiębiorstwa - w nawiązaniu do produktu oraz do usługi. Oba przypadki zostały poparte przykładami produktów występujących na rynku. Wspomniane zostały takie pojęcia, jak „perfekcyjne zamówienie” czy „perfekcyjna logistyka” w kontekście wymagań klienta. Podjęto również próbę przeniesienia strategii zróżnicowania do logistyki oraz stworzenia przykładowej listy usług, które przez usługobiorcę mogą być postrzegane jako wyjątkowe - zarówno pod względem zarządzania, jak i w sferze TSL. Wspomniano także o możliwości zastosowania metody mass customization oraz bonus-malus w kontekście strategii zróżnicowania.

EN The article presents one of the concepts of strategic management in the TSL (transport-spedition-logistics) industry - differentiation strategy. Examined are the strategy’s assumptions, purpose and benefits and risks. Also presented were two ways which could help the company become unique - in two contexts: products and services. In both cases, mentioned were the solutions (products and services) available on the market. Also discussed is the concept of perfect order and perfect logistics in the context of the customer’s requirements. The article presents how to transfer the differentiation strategy to the logistics area. This text includes a list of services which may be exceptional to a potential customer - from the viewpoint of management and the TSL area. Also mentioned is the possibility of implementation of the Mass Customization method and the bonus-malus system in the context of differentiation strategy.

Pages (from - to)

95 - 104

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

10

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.