Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Ergonomia w projektowaniu innowacyjnego transportu publicznego

Authors

Title variant

EN Ergonomics in the design of innovative public transport

Year of publication

2014

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2014 | Journal number: nr 63

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • transport publiczny
  • innowacje
  • ergonomia
Abstract

PL W artykule przedstawiono główne zadania i kierunki badań dotyczących współczesnego transportu ze szczególnym uwzględnieniem transportu publicznego. Do głównych wyzwań, które należy podjąć w tym obszarze, należy zaliczyć: poprawę płynności transportu w mia-stach, redukcję zanieczyszczeń oraz stworzenie transportu bardziej inteligentnego, dostępnego i bezpiecznego. Osiągnięcie tak sformułowanych celów wymaga współpracy specjalistów z wielu dziedzin, a przede wszystkim uwzględnienia w projektowaniu zaleceń ergonomicznych i zastosowania nowych technologii. W artykule określono obszary badań, które zaliczono do priorytetowych w dziedzinie systemów transportowych. Ponadto przedstawiono procedurę projektowania ergonomicznego i dwa przykłady innowacyjnych i przyjaznych dla użytkowników środków transportu, których konstrukcje powstały w ramach projektu Eco-Mobilność, współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej i realizowanego na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej.

EN This article presents the main directions regarding current transport, with particular emphasis on public transport. The main challenges identified were to improve fluidity in towns, to reduce pollution, to make urban transport more ‘intelligent’ and to make it more accessible, safer and secure. The achievement of the above mentioned targets requires the cooperation of different specialists, but above all, the improvement of ergonomics rules and new technology. The priority area of research in the range of transportation system was defined. Furthermore, the ergonomic designing procedure and two examples of innovative and user-friendly means of transport have been presented in the article. The research was carried out as part of the project ECO-mobility, co-funded by the European Regional Development Fund under the Operational Program Innovative Economy (UND-POIG.01.03.01-14-154) on the Faculty of Transport in Warsaw University of Technology.

Pages (from - to)

67 - 76

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

10

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.