Drawing as a lesson from the built heritage
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
PL Rysunek jako lekcja z dziedzictwa
2015
Journal series: Architecture | Journal year: 2015 | Journal volume: vol. 112 | Journal number: z. 4(4)A
scientific article
english
- freehand drawing
- a study
- drawing scholarship
- education of an architect
- rysunek odręczny
- studium
- stypendium rysunkowe
- proces kształcenia
- architekta
EN The notion of drawing skills that an architect shall be equipped with has several aspects. First of all, drawing can be used as an instrument for learning the principles of defining space, its scale, composition and architectural detail. Sketches and studies of existing buildings help an architect understand the way they were assembled. These drawings represent, therefore, a compulsory phase in building up one’s skills as an architect. Such is the goal of the outdoor drawing, considered as an important teaching method since the 17th century, when the French king Louis XIV founded the Prix de Rome. This drawing scholarship has endured till the 20th century and is still being imitated in other lands, giving students a possibility to gain knowledge directly from the greatest works of architecture.
PL Na warsztat rysunkowy architekta składa się kilka jego rodzajów. Przede wszystkim jest to rysunek służący uczeniu się prawideł kształtowania przestrzeni, jej skali, zasad kompozycji oraz tworzenia detalu. Szkice odręczne oraz studia istniejących budowli służą architektowi jako środek pozyskania wiedzy o tym, jak zostały one zbudowane. Rysunki te stanowią wobec tego niezbędny element w budowaniu warsztatu pracy projektanta. Taki jest cel rysowania w terenie, uznany za ważną metodę nauczania dla architektów już w XVII-tym wieku, kiedy król francuski Ludwik XIV ufundował nagrodę Prix de Rome. To stypendium rysunkowe przetrwało do XX wieku i jest nadal naśladowane w innych krajach, dając studentom możliwość zdobywania wiedzy bezpośrednio od największych dzieł architektury.
113 - 120
13