Harmony of sound and architecture as one of the important criteria for shaping human space
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
PL Harmonia dźwięku i architektury jako jedno z ważnych kryteriów kształtowania przestrzeni człowieka
2022
chapter in monograph
english
- acoustics in architecture
- harmony of sound
- beauty of sound
- akustyka w architekturze
- harmonia dźwięku
- piękno dźwięku
EN Absolute silence does not exist. Every building 'plays'. You can hear various noises that create the acoustic background. Shaping a comfortable acoustic background through the mutual arrangement of rooms, the selection of finishing materials is an important element of architectural design. The study attempts to record sounds produced by building partitions, stimulated by acoustic sources in the immediate vicinity. An attempt was made to answer the question: does the 'response' of building partitions 'destroy' the original sound or harmonise with it? Is it possible to consciously obtain added value of an acoustic work piece (musical, verbal) by 'tuning' the building partitions of an architectural interior? An analogy between the interior of an architectural space and acoustic phenomena generated by musical instruments is presented. Hence, the assumption that every architectural building structure is a specific type of instrument seems to be justified. The recording of the sound of this instrument was an original experiment leading to an attempt to reproduce the architectural interior using an acoustic spatial model. A method of composing an acoustic spatial model with the use of acoustic analogs consisting of sound tubes (pipes) was presented. The presented modeling can be a tool supporting the shaping of harmonious relations between sound and architecture.
PL Cisza absolutna nie istnieje. Każdy budynek „gra”. Można usłyszeć w nim różne odgłosy, które tworzą tło akustyczne. Kształtowanie komfortowego tła akustyczne-go poprzez wzajemny układ pomieszczeń, dobór materiałów wykończeniowych jest ważnym elementem projektowania architektonicznego. W pracy podjęto próbę zarejestrowania dźwięków wytwarzanych przez przegrody budowlane, pobudzane przez znajdujące się w najbliższym otoczeniu źródła akustyczne. Starano się odpowiedzieć na pytanie: czy „odpowiedź” przegród budowlanych „niszczy” dźwięk oryginalny, czy też z nim harmonizuje? Czy możliwe jest świadome uzyskiwanie wartości dodanej dzieła akustycznego (muzycznego, słownego) poprzez „strojenie” przegród budowlanych wnętrza architektonicznego? Przedstawiono analogię funkcjonowania wnętrza przestrzeni architektonicznej do zjawisk akustycznych generowanych przez instrumenty muzyczne. Stąd też założenie, że każda budowla architektoniczna jest swoistego rodzaju instrumentem, wydaje się być zasadna. Rejestracja brzmienia tego instrumentu była autorskim eksperymentem prowadzącym do próby odwzorowania wnętrza architektonicznego za pomocą akustycznego modelu przestrzennego. Przedstawiono metodę komponowania akustycznego modelu przestrzennego za pomocą analogów akustycznych składających się z dźwiękowodów (piszczałek). Przedstawione modelowanie może stanowić narzędzie wspomagające kształtowanie harmonijnych relacji dźwięku z architekturą.
273 - 287
20