O elektronizacji silnika HCP D55
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska
EN About the HCP D55 engine electronically controlled
2023
chapter in monograph
polish
- silnik okrętowy
- polski silnik napędu głównego statków D55
- wtrysk akumulatorowy
- sterowanie elektroniczne
- elektronicznie sterowany rozrząd
PL W artykule opisano początki powstania oryginalnego silnika okrętowego polskiej konstrukcji oraz próby jego dalszego rozwijania. W 1972 roku podjęto badania nad unikatowym w tym czasie zastosowaniem układu wtryskowego ze sterowaniem elektronicznym i systemu wtrysku akumulatorowego. W kolejnych latach 1973 i 1974 rozpoczęto także prace nad zastosowaniem próby zastosowania elektronicznego sterowania układem rozrządu – zaworami wylotowymi. Badania i prace rozwojowe prowadzono we współpracy z jednostkami naukowymi Politechniki Poznańskiej. Wprawdzie ze względu na brak zamówień ostatecznie prace nad rozwojem silnika D55 zostały wstrzymane w pierwszej połowie lat 80. XX w., jednak zainicjowane kierunki badań były w mniejszej już skali prowadzone dalej na Politechnice, przyczyniając się do rozwoju naukowego pracowników i rozwoju zaplecza badań eksperymentalnych.
251 - 261
20