Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Chapter

Download BibTeX

Title

Wykorzystanie paliwa wodorowego w silnikach lotniczych

Authors

[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.10] Environmental engineering, mining and energy

Title variant

EN Use of hydrogen fuel in aircraft engines

Year of publication

2024

Chapter type

chapter in monograph

Publication language

polish

Keywords
PL
  • napędy lotnicze
  • ogniwa paliwowe
  • wodór
EN
  • aircraft engines
  • fuel cells
  • hydrogen
Abstract

PL Obecne badania silników lotniczych związane są przede wszystkim z ograniczeniem emisji spalin do atmosfery. Wynika to trendu, kształtowanego przez ustanawiane prawo, ukierunkowane na zaostrzenie wymogów dotyczących dostarczanego do samolotów paliwa. Zmiany te wprowadzane są stopniowo, natomiast główne cele muszą być osiągnięte w ciągu najbliższych lat, tj. do 2050 roku. Wymusza to przeprowadzanie analiz nowych mieszanek paliwowych, z wykorzystaniem syntetycznych domieszek. Bardzo poważnie jednak brane są pod uwagę paliwa odnawialne, w tym wodór , który ostatecznie mógłby całkowicie zastąpić tradycyjne paliwo lotnicze. W pracy została przeprowadzona analiza problemu wykorzystania wodoru w napędach lotniczych. Przedstawione zostały przykładowe rozwiązania konstrukcyjne i wnioski z badań poświęconych temu problemowi. Przeprowadzona analiza pozwoliła wskazać kierunki podejmowanych badań w zakresie usprawniania konstrukcji w celu zmniejszenia emisji spalin do atmosfery. Ponadto potwierdziła ona, że wykorzystanie wodoru jest brane poważnie pod uwagę i istnieje już obecnie podjęty duży wysiłek aby stał się on paliwem przyszłości.

EN Current study on aircraft engines is primarily related to reducing exhaust emissions into the atmosphere. This results from the trend, shaped by the law, aimed at tightening the requirements regarding fuel supplied to aircraft. These changes are being introduced gradually, while the main goals must be achieved in the coming years, i.e. by 2050. This leads to the analysis of new fuel mixtures using synthetic admixtures. However, renewable fuels are being taken into account very seriously, including hydrogen, which could ultimately completely replace traditional aviation fuel. The paper analyzes the problem of using hydrogen in aircraft propulsion. Examples of design solutions and conclusions from research on this problem are presented. The analysis made it possible to indicate the directions of study undertaken in the field of improving structures in order to reduce exhaust emissions into the atmosphere. Moreover, it confirmed that the use of hydrogen is being taken seriously and that great efforts are already being made to make it the fuel of the future.

Pages (from - to)

13 - 21

Book

Nauka dla obronności. Perspektywy logistyki wojskowej i cywilnej w kontekście zapewnienia odporności energetycznej siłom zbrojnym. Tom 2

Presented on

Konferencja Naukowo-Techniczna : Nauka dla obronności : Perspektywy logistyki wojskowej i cywilnej w kontekście zapewnienia odporności energetycznej siłom zbrojnym, 12-14.06.2024, Bydgoszcz, Polska

Ministry points / chapter

20

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.