Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Historia Średzkiej Kolei Powiatowej

Authors

[ 1 ] Instytut Konstrukcji Budowlanych, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN History of Środa District Railway

Year of publication

2015

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2015 | Journal number: nr 20

Article type

scientific article

Publication language

polish

Abstract

PL W pracy przedstawiono zarys historii Średzkiej Kolei Powiatowej będącej przykładem linii kolejowej znaczenia lokalnego. Budowa tego typu połączeń kolejowych przypadła na koniec XIX i początek XX wieku i cechowała się największą intensywnością na ziemiach polskich ówczesnego zaboru pruskiego. Koleje lokalne stanowiły podstawowy środek transportu wszelkich towarów, a dla okolicznych mieszkańców były jedynym połączeniem ze stolicą powiatu (Środa Wlkp), a często regionu (Poznań). Koleje te przyczyniły się do intensywnego rozwoju rolnictwa i przemysłu związanego z produkcją rolną, a w szczególności przemysłu cukrowniczego. Średzka Kolej Powiatowa stanowiąca alternatywne połączenie Poznania ze Środą Wielkopolską stanowi interesujący przykład linii kolejowej lokalnego znaczenia, która do czasu przejęcia przez PKP posiadała dwie szerokości toru i realizowała przewozy osób i towarów również na terenie miasta Poznania.

EN The paper presents a brief history of the Środa District Railway being an example of the importance of the local railway line. The construction of this type of rail fell at the end of the nineteenth and early twentieth century was characterized by the highest intensity on the Polish territories then annexed by Prussia. These railways had a basic meaning of transport of goods, and for the locals were the only connection to the capital of the district (Środa), and often the region (Poznań). Railways contributed to the intensive development of agriculture and related industries with agricultural production, particularly the sugar industry. Środa District Railway was an alternative connection of Środa Wielkopolska with Poznań too. It is an interesting example of the local railway line, which until it was acquired by the PKP, had two gauges and realized the transport of passengers and goods on the premises of the city of Poznan.

Pages (from - to)

25 - 43

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Ministry points / journal

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.