Technologie interaktywne w dydaktyce
[ 1 ] Politechnika Poznańska
EN Interactive technologies in teaching
2015
scientific article
polish
- tablica interaktywna
- podczerwień
- kamera
PL W niniejszej pracy przedstawiono rozwiązanie, które pozwala użytkownikowi komputera na sterowanie kursorem bezpośrednio na ekranie, niezależnie czy jest to ekran projektora czy ekran LCD. Sterowanie opiera się na wykrywaniu światła podczerwieni specjalnego pióra świetlnego przez kamerę. Takie rozwiązanie przypomina tablicę interaktywną, która jest ciekawym i efektywnym sposobem wspomagania prezentacji np. w obszarze dydaktycznym. Tradycyjna tablica interaktywna to urządzenie współpracujące z komputerem i projektorem multimedialnym. Działa jak duży ekran dotykowy, który w zależności od technologii w jakiej wykonano tablicę, może być obsługiwany za pomocą palca (technologia optyczna, pozycjonowania w podczerwieni, pojemnościowa) lub specjalnego pisaka (technologia elektromagnetyczna). Tablice interaktywne umożliwiają wyświetlanie dowolnej zawartości komputera, np. plików Microsoft Office, stron WWW, zdjęć czy filmów w dowolnym formacie. Jednak najważniejszą jej cechą jest pełna interakcja z użytkownikiem. Uczestnik prezentacji stojąc przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Na każdym wyświetlonym na tablicy obrazie/zdjęciu/tekście może pisać, notować, zaznaczać, podkreślać. Wszystkie, naniesione na tablicę notatki można zapisać, rozesłać pocztą e-mail, umieścić na serwerze szkolnym lub wydrukować. Tradycyjna tablica interaktywna jest sama w sobie jedynie dużym ekranem dotykowym i do pełni działania niezbędny jest komputer odpowiedzialny za zawartość oraz projektor, który wspomnianą zawartość wyświetli [1].
EN An example of the construction of the interactive whiteboard using a USB camera, infrared radiation and OpenCV library. The proposed solution allows a user to control a computer cursor directly on the display screen, whether it is a projector screen or LCD screen. Interactive whiteboard is an interesting and effective way to support the presentation eg. in teaching. The proposed solution is cheaper than commercial products.
267 - 274
public
9